Räkna och SPRING – mina topp 3 intervaller och varför

löpintervaller

Räkna å RUN!

Ja, det är ju sällan mörkret, snön, skorna, kroppen… som stoppar oss, utan hjärnan. Och även om du inte har som mål att bli snabbast på jorden kan det va kul att hänga upp tankarna på siffror – som i intervaller? Håller du med? Här hittar du mina topp-3 löpintervaller och varför.

Räkna och SPRING – mina topp 3 intervaller och varför

1. BACKINTERVALLER

Spurta uppför en bestämd tidslängd eller sträcka, vila några sekunder på toppen eller under lätt jogging/gång nerför. Välj gärna en backe som tar 45-50 sekunder att springa uppför. Upprepa 5-20 ggr (kul utmaning att öka för varje gång) och glöm inte att värma upp innan, ex. med 10-15 minuters lugn jogg, + avsluta likadant.

VARFÖR? En bra mix av löpstyrka och puls, som är mer skonsam för knän och andra leder än utförslöpning. Det går snabbt att få upp pulsen och du känner dig oövervinnlig på toppen av backen.

2. 10 x 1-MINUTERSINTERVALLER

Värm upp med ca 10 minuters jogg, spurta/spring sen snabbare än ditt ”vanliga” i 1 minut, gå eller jogga 30 sekunder och upprepa allt 10 gånger. Avsluta med minst 10 minuters lugn jogg där du kan njuta av lättheten i jämförelse med intervallerna.

VARFÖR? En intervallform när du vill ha något mentalt enklare, samtidigt som du ökar din explosivitet på korta sträckor ett effektivt sätt. Det låter ju lättare att springa snabbt ”bara en minut” och underlaget får gärna vara flackt.

3. NORSKINTERVALLER / 4 x 4-minutersintervaller

Här är tanken att du ska springa intervallerna med 10-20 slag under din maxpuls (ca 90-95 % av maxpulsen) i 4 minuter x 4 med 3 minuters lätt jogg emellan (ca 70 % av maxpuls). Som motionär kan du annars strunta i pulsen och enbart låta tiden styra, d.v.s. tänka att du ska springa snabbare än normalt men så att du orkar i 4 minuter.

VARFÖR? Framför allt är det ett bra sätt att bli snabbare på längre sträckor, exempelvis inför ett långlopp. Det gör dig uthållig på en högre nivå och kan även vara mentalt lätt att tänka ”bara 4..”.

Vilken eller vilka är dina bästa varianter av intervaller? Tipsa gärna. Kram! /A

Fler lästips om intervaller:

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras