FILM: Stark 4 – snabb träning vid ett räcke

När du bara vill få det gjort.

Eller när tiden är knapp eller i kombination med annat – då kan snabb träning vid ett räcke i din närhet vara smart. Speciellt om du egentligen föredrar offentliga gym, men försöker hitta alternativ i rådande Coronatider, vilka kaaanske inte lockar lika mycket? Mitt bästa råd: riv av ”plåstret” bara. Krångla inte till det. Gå ut, kör ett okomplicerat pass, gå hem. Eller som jag gjorde och tänkte passar bra i samband med det jag kallar en ”stark 4” – pausa hemmakontoret, eller ta en löptur/promenad och avsluta med träning vid ett räcke.

Här visar jag dig alltså ett styrkepass om du vill underhålla din styrka i hela kroppen med lättillgänglig-, okomplicerad-, men ändå effektiv träning. En klätterställning hittar du i vilken lekplats som helst, eller något annat räcke. Byt ut eller anpassa övningarna efter det du har tillgång till.

STARK 4 – snabb träning vid ett räcke

1. EXCENTRISKA / VANLIGA CHINS – dra dig upp eller klättra, bromsa ner

2. ENBENSKNÄBÖJ – upprätt hållning, djupt ner och upp, lika många per ben.

3. RÄCKHÄV – häng med brett avstånd mellan händerna, dra dig upp, knip åt, bromsa ner.

4. PUSH-UP + CORE – alt. tvärtom – händerna högt. Varannan push-up / varannan armbåge.

UPPLÄGG:  Gör 10 repetitioner av varje övning/sida direkt efter varandra. Upprepa 4 varv.

Lite vitt puder på marken hade varit betydligt mer stämningsfullt såhär i december, men just därför är snabba underhållspass bra. En stark 4 är snabbt överstökat och jag törs lova att du i alla fall upplever NÅGOT fint under tiden. Kram! /A

Gillar du tips på träning vid ett räcke rekommenderar jag även:

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras