Träningsprogram med 1 kettlebell – 7 övningar som gör dig jämnstark

”Jag vill bli jämnstark i kroppens båda sidor, men har bara en kettlebell…”

..går bra. Jag har tidigare skrivit om fördelarna med jämnsidig träning med hantlar och här får du ytterligare exempel, fast med kettlebell. Hur du kan jobba på samma sätt med den för att fokusera på en sida i taget. Varför? För att citera mig själv:

”Många av oss är starkare på ena sidan p.g.a. att vi är höger- eller vänsterhänta och helt enkelt använder den ena mer. Med en skivstång och i maskiner kan du också nyttja din starka sida mer än den andra, varför det är bra att jämna ut genom att träna en sida i taget ibland. För skadefrihet och mer kraft i hela kroppen. Jämnstark kan du bli med exempelvis en viktplatta, kettlebells, i en cabelcross eller med hantlar.”

Dessutom är en kettlebell ett perfekt redskap för hemmaträning, där du kan utvecklas utan att den väger värst mycket – JUST genom att utmana en sida taget.

jämnstark

I min egen träning är kettlebells ett regelbundet inslag, både vid crossfit och på egen hand. Jag gillar att den både är greppvänlig, samtidigt som det går att utmana små, inre- och coremuskler tack vare kulan. Ett oerhört användbart redskap med attityd, hårt, men forfarande med mjuka former. Gillar det. Och därför ger jag dig ytterligare ett träningsprogram med en kettlebell, nu med fokus på att bli jämnstark. Fritt fram att spara ner i vanlig ordning.

jämnstark

jämnstark

Träningsprogram med 1 kettlebell – 7 övningar som gör dig jämnstark

  1. Enhadssvängning med knäböj, 3 x 10 reps/sida
  2. Sumo marklyft med 1 hand, 3 x 10 reps/sida
  3. Utfallsgång med KB över huvudet, 3 x 10 steg/sida
  4. Enarmsrodd, 3 x 10 reps/sida
  5. Botten-upp-press, 3 x 10 reps/sida
  6. Åttan, 3 x 10 varv/håll
  7. Enhands sidoplanka med kettlebellyft, 3 x 10 reps/sida

Upplägg: Välj ut några övningar du gillar eller kör alla upplägget för ett komplett helkroppspass. Och som vanligt justerar du antalet set och repetitioner efter dig och din träningstid.

Heja! ♥/A

Fler övningstips för att bli jämnstark:

2 kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras