FILM: Helkroppspass på coreboll – 6 övningar för bak- och framsida

Tränar du på offentligt gym eller hemma?

Oavsett funkar detta helkroppspass på coreboll, men det är mycket med tanke på dig där hemma jag filmat det. Nu har ju ny rekommendationerna kring Corona kommit, eller i alla fall fler påminnelser om att begränsa vårt umgänge med andra. Och ett redskap som är väldigt smidigt för hemmaträning är en coreboll, vilket jag visat dig många gånger förr.

Fördelar du får av en coreboll förutom att det passar bra att ha hemma är att det inte väger något och har en form som gör redskapet både roligt och effektivt. Det är lätt att variera mellan massor av övningar, med bra bonusträning för dina coremuskler i allt du gör tack vare bollens instabilitet. För att inte rulla av spänner du kroppens muskler automatsikt och vingligheten ger en kul utmaning. Tycker jag i alla fall, plus mina barn som gärna leker med bollen hemma hos mig. Prova detta helkroppspass på coreboll så får vi se om du håller med!

Helkroppspass på coreboll – 6 övningar för bak- och framsida

  • PUSH-UPS – händerna på golvet eller bollen för extra utmaning.
  • MAGLIGGANDE BENLYFT – spänn rumpan, sänk ner med kontakt.
  • V-LYFT – ”krama” bollen , kom upp, sträck ut med stark rygg/axlar.
  • HÖFTLYFT + BENSPARK – spänn rumpa, stabil höft, lyft benet.
  • RAK- + SNED CRUNCH – stark mage, jobba: mitten, sidan, mitten o.s.v.
  • LÅRCURL – lyft höften, rulla bollen mot rumpan. För tyngre – lyft ett ben.

Förslag på upplägg:  gör 10 repetitioner x 3 per övning och sida.  

Heja! /A

Fler filmtips till din träning på coreboll:

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras