FILM: Smart helkroppspass på bänk – 7 övningar

En enda bänk..

..tusen träningsmöjligheter, som för ett helkroppspass på bänk. Du har kanske sett några av alla övningar jag visat med det lättillgängliga redskapet/sittplatsen förut? Och här ytterligare ett. Det är ju aldrig fel att variera sig, men ofta behöver du inte byta redskap eftersom det finns så många övningar. Dessutom kan du köra med omväxlande bänkar. Har du ingen gymbänk som mig i filmen kan du använda en stabil stol, låda eller liknande. Även belastningen går att variera och få en effektiv progression genom att addera vikter allt eftersom du blir starkare.

Precis som övriga träningsprogram är syftet bakom detta helkroppspass på bänk att du ska få en såpass bred övningsbank som möjligt. Att kunna anpassa dig efter den utrustning (ibland ingen alls) du har gör träningen enkel och omväxlande. Både bra för dig som vill upprätthålla kontinuitet i träningen och för kulfaktorn.

Smart helkroppspass på bänk – 7 övningar

  1. Push-up i pik. Anspänning i hela kroppen, huvudet mot golvet, upp på raka armar.
  2. Reverse elevated split squat. Parallella höfter, stolt bröst, ner tills bakre knät är i golvet.
  3. Magliggande rakt benlyft + åt sidorna. Spänn rumpa och lår genom hela rörelsen.
  4. Dips med benlyft. Rumpan mot golvet, böj armbågarna bakåt och ett ben lyft. 
  5. Ryggresning. Rulla upp från hängande, kota för kota , knip åt mellan skulderbladen.
  6. Ben- och höftlyft. Lyft benen i en halvcirkel från golv mot tak m.h.a. magen och höft.
  7. Russian twist. Sitt i båten, vrid åt sidorna med kraft från dina coremuskler.

Förslag på upplägg: Gör 8-12 reps av varje övning. Vila och upprepa 3 varv.

Heja dig! /A

Fler övningar- och/eller helkroppspass på bänk:

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras