Pilatesprogram – grym coreträning med 12 övningar

pilates

Vill du öka din smidighet och corestyrka? Då är pilates träningsformen för dig.

Pilates hade sin peak för några år sen, innan yogan blev snäppet hetare. Vilket är synd, så därför vill jag ge dig ett pilatesprogram. Nog för att yoga ger dig liknande fördelar, men pilates är bra om du vill ha ännu mer corekontakt, något vi alla har nytta av. Att få kraft inifrån bålen vid lyft, när du står, sitter, går eller gör annat. Kanske efter en graviditet? Sen påstår vissa att du även får ”slanka muskler” av pilates, men det vet jag inte. Som vanligt är det mer en fråga om gener och kost. Användbarheten i livet känns roligare tycker jag.

Hur som helst – här hittar du ett pilatesprogram som ger träning för hela kroppen, men med extra krut till din inre kärna och rörlighet. Kör lugnt och kontrollerat med fokus på att hitta kontakten med dina inre bålmuskler, gärna i takt med djupa andetag. Följ mina förslag på antal repetitioner eller anpassa efter din egen nivå och tid.

pilatesprogram

pilatesprogrampilates

Pilatesprogram med 12 övningar

  1. Rullar ner, kota för kota.
  2. Planka till armhävning x 5.
  3. Knästående sidospark x 5/sida.
  4. Magliggande simning x 10.
  5. Sidliggande bencirklar x 5/ben.
  6. Sittande höftcirklar x 5/håll.
  7. Omvänd planka med benlyft x 5/ben.
  8. Sittande såg x 5/sida.
  9. Halv situp x 5.
  10. Enbenssträck x 5/ben.
  11. Skulderstående sax x 5/ben.
  12. Rulla upp.

Att tänka på: Eftersträva en ”lagom” anspänning i coremusklerna, d.v.s. så att du bibehåller kontakten, men ändå kan andas ordentligt. Och tappar du kontakten tar du en paus eller går vidare till nästa övning.

Lycka till. Kram! /A

Fler rekommenderade program om du gillar det här:

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras