FILM: Löpstretch med 4 dynamiska övningskombinationer

Nytt är kul, medan gammal prehab gärna får gå på rutin.

Enligt mig. Som att göra en sekvens med löpstretch efter varje runda, rörelser som går per automatik. Jag har min lilla rutin med övningar som du ser i veckans film. Sen går åsikterna isär ifall stretching faktiskt hjälper mot stelhet och skador, men jag håller i alla fall mitt knäproblemen borta och tycker det känns skönt. Och att rörlighetösträning är bra finns mycket fakta om, vilket jag snarare ser min dynamiska löpstretch som.

I söndags morse var det så här strålande vackert. Vilket gav mig inspiration till en stämningsfull film för att visa dig hur jag mjukar upp min stela löpkropp efter en runda. Efter några knäprehabövningar kör jag ofta det du ser i filmen. En strålande rutin, både för kroppen och som skön nedvarvning.

Löpstretch med 4 dynamiska övningskombinationer

  1. Djup höftböjarstretch med bröstöppnare + stretch för baksida lår: Sjunk ner, skjut fram höften och knäpp händerna bakom nacken. Sen sjunker du bakåt med höften så att det sträcker på baksida lår.
  2. Sätesstretch + höftböjare och sidan med bakåtrotation: Böj främre benet och kom ner med knät åt sidan så mycket du kan. Sen skjuter du fram höften och vrider dig mot bakre benet så det sträcker i sidan.
  3. Vadstretch + framsida lår:  Sätt upp foten mot något och pressa fram med kroppsvikten för stretch i vaden. Sen lyfter du benet, står med stolt hållning och drar hälen mot rumpan så att det sträcker i framsida lår.
  4. Insida lår + hela kroppens utsida: Kliv åt sidan, böj på ena benet och sträck ut det andra så att det sträcker på insida lår. Kliv sen tillbaka och korsa benen samtidigt som du skjuter höften åt sidan och sträcker ut både sidan av bålen, låret och höften.

Förslag på upplägg:  Välj någon eller alla sekvenser och mjuka upp 3 gånger åt varje håll för varje sida.

Önskar dig en riktigt fin dag. Kram! /A

2 kommentarer
  1. Ser ut att vara bra övningar. Jag har märkt att jag behöver stretcha (främst höfter) innan jag börjar springa. Det hjälper mot att inte få ont efter några kilometer. Jag är helt ny med löpning, bara sprungit sedan i våras och inte särskilt ofta, typ två ggr i veckan, mellan 3-7 km.

    1. Grymt att du kommit igång med löpning. Det är en så härlig och effektiv träningsform med många många plus. Och ja, höften blir ofta stel, så de här övningarna kan du absolut prova. Lycka till med din träning!

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras