Styrkeyoga med 10 positioner – program att spara ner

Bild: Pär Olsson

Yoga.

Något du både kan göra näst intill stilla, eller i form av flödande styrkeyoga. Mer eller mindre meditativt, för rörlighetens skull, andningen, för att varva ner, få energi, som stretch, för balansen, styrka i core eller hela kroppen. Allt går såklart att få i samma pass, men jag tänker att vi alla har ett visst syfte med vår yoga. Vilket/vilka är dina?

styrkeyoga

Jag har tidigare lagt upp ett yogaprogram med 16 positioner som ger lite av varje, ett lugnt yogaprogram för nedvarvning och dagens är alltså styrkeyoga. Ett passande program för dig som vill jobba mer dynamiskt och kombinera kroppsviktsstyrka med yogans övriga fördelar. Varsågod att spara ner bilderna eller länken till det här inlägget om du vill prova det framöver.

Styrkeyoga med 10 positioner

  1. Svajande palmen
  2. Huk till sträck
  3. Krigare 2
  4. Flygplanet
  5. Triangel med sidorotation
  6. Vandra till planka + armhävning
  7. Tigern (hunden med knäindrag)
  8. Benlyft till plogen
  9. Halv brygga med enbenslyft
  10. Sittande dynamisk ryggradsrotation med armsträck

Förslag på upplägg: Lägg allt fokus på att orka alla positioner styrkemässigt eller testa att även fördjupa andetagen hela vägen ner i lungorna när du utför dom, in och ut genom näsan. Upprepa rörelserna i varje position 3-5 gånger/per sida eller tills spänningar släpper.

Namaste! ♥/A

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras