Bli råstark med 4 övningar – 2 program med/utan utrustning

Bild: Pär Olsson

Kraft inför livet.

Där har du min bild av att vara råstark. Det handlar alltså inte om stora, ”slimmade” eller synliga muskler, även om man kan ha det med och vara riktigt stark. Syftet med att träna för att bli råstark är ändå inte på utseendet, utan att bli tålig, klara oväntade rörelser och belastning. Eller väntad för den delen, som att lyfta barn på en höft och tunga matkassar i händerna eller knuffa igång bilen. Ja du fattar.

Här har jag valt ut 4 övningar som tillsammans gör dig råstark i hela kroppen. Ett program för dig som har tillgång till en skivstång + chins/dips-räcke, ett för kroppsviktsträning. Eller om du vill plocka övningar från båda. Jag ger dig idéerna, du anpassar efter dig!

Råstark med 4 basövningar

Råstark med 4 basövningar – med utrustning

  1. Marklyft, 4 x 8 reps
  2. Dips (alt. mot bänk), 4 x 8 reps
  3. Knäböj med skivstång, 4 x 8 reps
  4. Chins (alt. skivstångsrodd), 4 x 8 reps

Råstark med 4 basövningar – med kroppsvikt

  1. Draken med tåhäv, 4 x 8 reps/sida
  2. Push-ups + mountainclimber (med fötterna högt), 4 x 8 reps
  3. Enbensknäböj, 4 x 8 reps/ben
  4. ”Simning”, 4 x 12 reps

Fritt fram att personifiera och spara ner programmen. All lycka till! /A

Fler rekommenderade träningsprogram för dig som vill bli stark:

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras