Träningsprogram med kettlebell 2.0

träningsprogram med kettlebell

En kettlebell – eeeenormt användbar.

Därför vill jag ge dig ännu ett träningsprogram med kettlebell, den här gången helt med fokus på styrka. Du kan ju köra mycket pulsträning med en kettlebell, men även använda den precis som en hantel, skivstång med vikter eller annat styrkeredskap. Och fördelarna är många.

I min egen träning är kettlebells ett regelbundet inslag, både vid crossfit och på egen hand. Jag gillar att den både är greppvänlig, samtidigt som det går att utmana små, inre- och coremuskler tack vare kulan. Dessutom SER den ju lite cool ut, tycker du inte? Ett redskap med attityd, hårt, men forfarande mjuka former. Gillar det och därför ger jag dig ännu ett veckans träningsprogram med kettlebell. Fritt fram att spara ner i vanlig ordning.


Träningsprogram med kettlebell 2.0

Värm gärna upp med exempelvis svingar eller en rörlighetssekvens innan du kör igång.

  1. Waiters walk, 3 x 10 steg/sida
  2. Enarmsrodd, 3 x 10 reps/sida
  3. Goblet squat, 3 x 10 reps
  4. Knästående enarmspress, 3 x 10 reps/sida
  5. Utfall bakåt med KB i rack, 3 x 10 reps/sida
  6. Trippel X (bicepscurl –> axelpress –> tricepspress över huvudet), 3 x 10 reps
  7. Rumänska enbensmarklyft, 3 x 10 reps/sida
  8. Väderkvarnen, 3 x 10 reps/sida

Förslag på upplägg:

Välj ut några övningar att lägg in i din nuvarande träning eller kör hela upplägget som ett helkroppspass. Antalet repetitioner per övningar anpassar du såklart också efter dig, din vikt och dagsform.

Hoppas du får en riktigt bra ny träningsvecka. Kram! /A

Fler träningsprogram med kettlebell att välja mellan:

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras