Träningsprogram med Bosuboll – 9 övningar för hela din kropp

När du vill få extra coreträning, men ändå jobba snäppet stabilare än på en vanlig coreboll..

..då är en bosuboll redskapet för dig. Namnet BOSU står för Both Sides Up, eller Both Sides Utilised, så du förstår säkert hur du kan använda den? Yes, på båda sidor. På ena ser den ut som en vanlig coreboll, mjuk och rund, medan den andra är mer platt och hård. Därför går det att köra mer avancerade övningar utan att ”rulla av” eller ramla som risken är på en rund boll, men oavsett vilken sida du kör på bidrar en bosuboll med balansmoment som kopplar på dina stabiliserande muskler mer än om du tränar på exempelvis golvet.

Bosubollen är ett bortglömt och underskattat träningsredskap som jag ofta ser liggandes i något hörn på gymmet. Du kan göra massor av triggande övningar som stärker muskler och förbättrar din balans i hela kroppen, speciellt fördelaktigt för att komma åt små stabiliserande kring leder och inre coremuskler. Här hittar du ett helt program med övningar, fritt fram om du vill spara ner.

Träningsprogram med bosuboll – 9 övningar för hela din kropp

  1. Knäböj, 3 x 10 reps
  2. Armhävning med tyngdöverföring, 3 x 10 reps/sida
  3. Stationärt utfall, 3 x 10 reps/sida
  4. Rygghäv, 3 x 10 reps
  5. Enbenshöftlyft, 3 x 10 reps/sida
  6. Dips med benlyft, 3 x 10 reps (5 per benlyft)
  7. Sittande corecykling, 3 x 10 reps
  8. Sidoplanka med höftlyft, 3 x 10 reps/sida
  9. Planka med benlyft, 3 x 10 reps

Upplägg: Välj ut några enstaka övningar eller kör alla som ett komplett helkroppspass. Törs lova att det kommer kännas på helt nya ställen då både stora som små muskler får jobba extra mycket för att hålla balansen. Och om en övning är för tung eller lätt – prova att vända på din bosuboll för minskad/ökad svårighetsgrad. HEJA! /A

P.S. Har du ingen bosuboll går alla övningar att köra på golvet.

bosuboll knäböj

En bosuboll är t.ex. perfekt för rehab och prehabträning, då den precis som en ”vanlig” balansplatta utmanar och därmed stärker kring dina leder. Det här ser rätt lätt ut va, men kräver F O K U S och aktivering i hela kroppen. Roligt utmanande och effektivt!

Fler relaterade lästips:

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras