5 riktmärken som ger dig mer effektiv styrketräning

effektiv styrketräning

Det är ofta bra att veta var man ska.

Därför kan olika riktmärken ge dig mer effektiv styrketräning, ja även vara till hjälp övrigt i livet. Men nu håller vi oss till träningen, där jag har ett litet trix med olika fysiska föremål eller ytor att sikta på. Som guidar mig till att göra varje repetition i ett set lika effektiv, med lika stort rörelseomfång – utan att behöva tänka/titta i en spegel. Och när jag inte orkar hela vägen till riktmärket i ett set vet jag att det är läge att avbryta eller sänka vikten.

”Ok, men varför?” Att jobba med ett stort rörelseutslag gör dig tålig för fler lägen och vinklar i dina leder. Du tränar alltså kroppen för att klara av ett ”oväntat snedsteg där knät hamnat lite snett”. Eller ”styrkan mellan skulderbladen, som förbättrar din hållning”. Kort och gott – prehab och styrka inför livet! Här ger jag dig några exempel:

5 riktmärken som ger dig mer effektiv styrketräning

Att jobba hela vägen tills..

..bakre knät är i golvet vid utfall

..bröstet nuddar stången vid räckhäv (bilden ovan)

..rumpan är i golvet vid bänkdips

..bröstet i golvet vid smala push-ups

..rumpan nuddar en bänk, boll, annat vid knäböj

effektiv styrketräning

Sista punkten ser du mig göra här, med en Dynamax-boll vid ett av passen på Jormgymmet tidigare i veckan. Ett lagom djup på knäböjen för mig och ett lämpligt föremål när man bara ska ner och nudda, inte sätta sig helt.

Sen kan vad som är effektiv styrketräning vara något helt annat för dig, men här ville jag ge dig några knep som jag gillar att använda vid min träning. Och för dom flesta är ett stort rörelseomfång bra att klara. Kram! /A

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras