FILM: Så får du maxad rumpkontakt med miniband och bänk

Vad händer här?

..kanske du undrar? Jo, jag visar dig startläget vid en övning som ger dig maximal rumpkontakt. Eller, det är i alla fall ambitionen, men jag vet att många av oss kan ha svårt att hitta dom viktiga musklerna där bak. Därför vill jag gärna visa dig en övning som jag själv testat och tyckte var grym. Det finns ju mängder av bra övningar med miniband som också funkar, men här adderar vi en bänk för att jobba i flera rörelseplan: uppåt och åt sidorna. På så sätt har du större chans att aktivera alla delar av rumpan, d.v.s. musklerna glutens minimus, medius, maximus.

Hur hittar man bra rumpkontakt?

Det finns inget generellt facit, utan bäst är dom rumpövningar där du själv har hittat en teknik som ger kontakt med musklerna. Gärna även som du tycker är kul och som därmed leder till att du gör dom ofta. Tips om du har svårt att få kontakt med rumpan är att börja med lätta vikter och många repetitioner. Bana in övningarna tills du verkligen känner att du jobbar med rumpan. Sen försöker du behålla du samma känsla och spänning i andra övningar.

För dig som vill avancera är det bra att tänka att du ska köra övningar där du jobbar i olika rörelseplan, precis som i den här övningen. En typisk minibandsövning med bonus av en bänk.

Maxad rumpkontakt med miniband och bänk

  1. Sätt minibandet runt smalbenen och lägg dig på mage på en lätt lutad bänk med höftbenet precis ovanför dess kant.
  2. Spänn rumpan och lyft upp raka ben.
  3. Använd kraft från rumpa och utsida lår – jobba ut åt sidorna – sänk kontrollerat ner.
  4. Känn att du ha rumpkontakt hela tiden när du jobbar upp och ner, samt pressar isär minibandet åt sidorna.

När? Kör exempelvis 3 x 10 repetitioner som inledande aktiveringsövning eller kompletteringsövning under ett pass.

Med den önskar jag dig en riktigt fin fredag. Kram! /A

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras