FILM: Devils press – grym helkroppsövning för styrka och explosivitet

* Inlägg i betalt samarbete med Actic *

devils press

Ta en burpee, ta en kettlebellsving, ta en axelpress..

..och tadaaa – får du en devils press! Veckans grymma helkroppsövning som både ger dig styrka, puls och explosivitet – med bara ett par hantlar. Jag fick den rekommenderad när jag var på Actics nyöppnade center i Ulriksdal tidigare i veckan. Då körde jag inte mer än några varv för filmningen till dig, men fick ändå upp pulsen ordentligt och kände hur effektiv devils press är. Och svår. Jag tyckte själva svingrörelsen var krånglig och skyller som vanligt på mina långa armar, haha, men efter några set lossnar det.

Prova!? Devils press är en sådan där kanonövning att dra till med när du vill få tidseffektiv träning av flera olika kvaliteter. Perfekt till semestern eller som en snabb rörelsepaus från skrivbordet tänker jag.

Devils press – grym helkroppsövning för styrka och explosivitet

1. Håll i hantlarna, kom ner med bröstet mot golvet.

2. Hoppa fram med fötterna på utsidan av armarna.

3. Lätt böjda armar, kraft från höften, skjut upp mot taket. Tänk ”kettlebellsving”, fast med hantlar.

Förslag på upplägg: Kör så många varv du hinner under 10 minuter. Pausa när du behöver för att orka hålla god teknik. HEJA! /A

Gillar du devils press kanske du även tycker om:

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras