10 knep som får dig att slappna av inför semestern

Det skrivs mycket om hur du bibehåller motivationen och fortsätter att träna under semestern, men desto mindre om svårigheten att komma ner i varv.

Därför en repris på det här. Om att lämna prestationsnisse på jobbet, slappna av och bli kvitt den rastlösa känslan i kroppen. Jag har alltid haft svårt med det. Alltid varit den ”duktiga flickan”, mellanbarnet som förknippat beröm med duglighet, som medlar och vill vara alla till lags. Tragiskt, men svårt att komma ifrån omedvetna tankar om att det krävs en prestation för att duga som människa – både inför dig själv och anda. En känsla som kan vara svår att bli av med, även på semestern då du är ledig.

De första dagarna brukar jag vakna tidigt med ett ryck och tankar att ”jag borde gå upp för att hinna jobba lite innan familjen vaknar. Och träna..”. Men allt eftersom dagarna går sover jag längre och längre. Inser att jag faktiskt inte måste. Tränar gör jag nästan dagligen, för det finns inget bättre än mixen mellan att slappna av och rörelse tycker jag, men det måste inte vara hårda pass. Vissa dagar går jag ”bara” en promenad för att göra ärenden, andra – när jag har mycket energi – kör jag ett pass på gymmet, med Sling Trainer eller springer intervaller beroende på var jag befinner mig. Men inte enligt någon förbestämd plan under semestertid. Varannan dag kondition, varannan styrka är mitt vanliga upplägg som jag vanligtvis rullar på, men kroppen får bestämma hur intensivt det blir.

Jag lämnar även medvetet mobil och kamera hemma ibland för att kunna slappna av och ”leva mer i nuet”. Inte alltid lätt, att föreviga speciella upplevelse vill jag gärna och att bläddra i Instagramflödet är avkopplande ibland, men bra att även kunna låta bli det om man har tendens att fastna och/eller får dåliga vibbar av alla intryck.

Anna Lissjanis vila
Foto: Pär Olsson

10 knep som får dig att slappna av under semestern

Här är 10 tänkesätt och handlingar jag själv använder mig av för att slappna av och övertyga min inre prestationsprinsessa om att vila är bra grejer.

1. Tänk kroppen som din kompis som du älskar. Vad behöver den för att må bra? Både fysiskt och psykiskt. Förmodligen både rörelse och återhämtning va? Och framför allt att stressa ner mentalt efter en lång arbetsperiod.

2. Tänk långsiktigt! Visst kommer det kännas bra att riva loss ett intervallpass, men om du är stressad mentalt kanske fysisk stress (vilket hård träning är) inte är det bästa. Se en period med lugnare träning och mer vila som uppladdning inför hösten. Då kommer du har stor nytta av en utvilad kropp och hjärna, speciellt om du vill prestera och utvecklas.

3. Planera och håll dig till begränsat antal prestationspass. Kan låta motsägelsefullt att ”släppa prestationskrav men ändå planera för dom”, men det  gäller dig som inte vill lägga ner all tuff träning, som har prestationsmål och som mår bra av utmaningar. Genom att planera in att köra ”max ett intervallpass och ett tungt styrkepass i veckan” kan du fokusera på njutning övriga pass.

4. Lämna mobil och kamera hemma. Visst är det kul med semesterbilder, men det är lätt att gå in i rollen av ”utomstående betraktare” med kameran i högst hugg. Att försvinna in i en fantasivärld istället för att vara här och nu. Begränsa fotandet till speciella högtider och tillfällen du vill föreviga. Jag brukar gå loss första dagarna på ett nytt ställe, så har jag bilder till långt framöver.

5. Tänk på att ”du lever bara en gång” (vad vi vet). Klyschigt, men en tanke vi kan behöva upprepa för oss själva. Att varje ögonblick är unikt och speciellt. Att du inte blir lyckligare av ”perfekt struktur”.

6. Avsätt tid för vila. Om du har barn och en partner eller andra närstående – turas om att ta en halvtimme i solstolen, precis som ni gör för att få träningstid.

7. Strunta i klockan – både vid träning och i övrigt. Om du inte har tider att passa eller småbarn som måste ha mat på bestämda tider förstås. Låt hunger och lust styra dagarna så mycket som möjligt. Gäller även VAD du ska äta och träna. Om möjligt – gå mycket på känsla.

8. Gällande träningen – sätt upp små, tidsbestämda mål som är lättare att nå än stora som känns mer jobbiga och stressiga än triggande. Frågan är ju varför du har ditt mål? För dig själv eller andra? Du kanske inte har någon nytta av att springa milen på 45 minuter för att orka leka med barnen eller gå till jobbet?

9. Avsätt tid för det som stressar men du inte kan stänga av helt. Som jobbmall om du har jour, Facebook och annat. Ta en timme på kvällen, kolla igenom flödet, svara på mail och publicera själv – logga sen ut.

10. Jämför dig inte! Du är unik och grym som du är, behöver inte visa upp några magrutor eller bjuda på barbeque för att vara älskad. Om du inte mår bra av det. Utgå alltid från dig själv, dina personliga behov och den livsstil som får dig och de du bryr dig om att må bra. Inspireras av andra, men tänk på att ingen är bra på allt. De bilder du får se är bara en liten liten del av helheten.

När du gör dina val – tänk VARFÖR? Företag och rubriker försöker hjärntvätta oss ”därför” (ex. ”chips för optimalt fredagsmys”, ”ny tröja för att du ska vara fin”, ”Superjuice för optimal frukost” o.s.v.) men du måste tänka på vad som får just DIG att må bra? Kram och hoppas du får en riktigt skön sommar! ♥/A

Fler lästips om perfektion och att slappna av

2 kommentarer
  1. Jättebra inlägg! 😄 Min mamma ska snart gå på semester men hon säger jämt att det inte är någon semester för att hon måste rodda med matlagning, städ och tvätt ändå. Hur kan jag hjälpa henne att tänka lättare tankar? Vi barn är mellan 18-26 och hemma över sommaren (de andra två bor alltid hemmavid).

    1. Roligt att du tycker det Ellen. Och jag tror det där är ett typiskt ”mammasyndrom”. Min är likadan, men det är också för att hon VILL 🙂 Vi får dock peppa dom till att coola ner, det behöver ju inte vara så märkvärdigt och är HELT OK att be om hjälp.

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras