FILM: 10 minuters heltäckande hantelkomplex för styrka och rörlighet

hantelkomplex

När jag plockar en svinbra övning från crossfitboxen och kompletterar med ytterligare får du det här.

I veckans träningsfilm visar jag dig ett enda hantelkomplex som tränar i stort sett hela din kropp, både styrka och rörlighet. Just det här med att kombinera olika träningskvaliteter på ett tidseffektivt sätt är en av bitarna jag älskar med crossfit och gärna sprider vidare till dig. Sen gillar jag att variera med pass där jag fokusera på en sak i taget, men som sagt – när du vill riva av ett snabbpass är ett hantelkomplex som detta strålande. Men vad tränar du och hur? Läs texten och kika på filmklippet.

VAD?

  • Smal push-up: Styrka i core, triceps, bröst, axlar.
  • Rodd stående i planka: Styrka i core, rygg, höft.
  • Djup squat med hantelpress: Rörlighet i fotled, höft och bröstrygg, samt styrka i lår och axlar.

Förslag på upplägg:

Kör så många varv du hinner under 10 minuter. Pausa när du behöver för att orka hålla god teknik.

ETT enda heltäckande hantelkomplex för styrka och rörlighet

HUR?

  1. Smal push-up. Anspänning i hela kroppen. Överarmarna nära kroppen. Kör på knä om för tungt.
  2. Rodd stående i planka. Avslappnad nacke, dra nära bålen med kraft från rygg och axlar. Eftersträva en stilla höft.
  3. Djup squat med hantelpress. Pressa med kraft från axlarna upp till rak arm. Stå upp om för tungt eller stelheter sätter stopp.

Samma övningskombination kan du köra med kettlebells, även om det blir lite vingligare i plankpossitionen, men då – ännu bättre coreträning. Ett typiskt upplägg att smyga in mellan sommarens aktiviteter om du är har semester, eller som en rörlighetspaus på jobbet? Lycka till om du testar! /A

Gillar du detta hantelkomplex rekommenderar jag även dessa filmer:

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras