Kort rörlighetsprogram med 5 övningar

Foto: Pär Olsson

Det är sällan övningar vi saknar, utan tid och ork att välja?

Stämmer det in på dig? Om har jag gjorde det åt dig, plockat ut några få övningar till ett rörlighetsprogram som du lättar ska hinna med i din vardag. Enbart 5 övningar för att det inte ska kännas övermäktigt, men ändå ge dig välgörande och skön rörlighetsträning. Ett program du kan spara ner och lägga till som en rutin i samband med din nuvarande träning, eller köra som ett enskilt pass.

Tanken bakom övningarna i detta rörlighetsprogram är att du ska sträcka ut kring muskler och leder som många av oss är stela i, speciellt löpare men även av stillasittande och livet i stort. Jag tänker då på höften, partier kring bröstryggen, axlarna, sätet och baksida lår. Läs mer om fördelarna med rörlighetsträning och se en filmad sekvens här.

I det här programmet börjar med en hyfsat heltäckande rörlighetssekvens för att sen fortsätta jobba oss igenom stora delar av kroppen.


Kort rörlighetsprogram med 5 övningar

  • Djupt utfall – sidovinkel – högt utfall – upp, 3 x 1 gånger per sida
  • T-ryggradsrotation, 3 x 1 per sida
  • Sittande till bordet, 3 gånger
  • Liggande lotusfrö/sätesstretch, 1 gång per sida
  • Universalpositionen, 1 gång per sida

Känns 5 övningar ändå för mycket? Dela då upp och ta några per dag/träningstillfälle. Lycka till, sträck ut och njut! /A

Foto: Pär Olsson

Fler rekommenderade rörlighetsprogram hittar du här:

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras