FILM: Dynamisk sidoplanka med stjärna – grym core- och höftstärkare

dynamisk sidoplanka

Det blir bara en övning den här fredan.

Men vilken ÖVNING sen – en dynamisk sidoplanka med stjärna som jag döpt den till. Vi avslutade ett crossfitpass med den här och jag blev kär. Nåväl, jag tyckte i alla fall att den var sjukt jobbig, roligt utmanande och kände verkligen hur effektiv den är. Ser kanske inte så svårt ut, men här får du verkligen fokusera och ta i.

Dynamisk sidoplanka med stjärna – grym core- och höftstärkare

Vad?

Dels jobbar du statiskt med balans och styrka i core- och musklerna kring höft och lår i en dynamisk sidoplanka med benlyft. Dels sträcker du ut musklerna kring breda ryggmuskeln och axlarna. En bra multiövning för dig som ex. springer och behöver styrka och stabilitet i core, lår, höft och skuldra.

Hur?

  1. Stå i en sidoplanka med stöd på armbågen. Anspänning i hela kroppen, hitta balansen och lyft övre benet.
  2. Håll bålen stark och stilla. Jobba sen med att möta armbågen mot knät och dra åt coremusklerna extra in ”mot ryggraden”.
  3. Sträck sen ut armen/ryggmusklerna och benet. Tänk ”längd” i hela kroppen.
  4. Upprepa 3 x 10 gånger för varje sida.

Smart att lägga in exempelvis efter din löpning eller under något annat träningspass. Kör så det ryker om du testar. Kram! /A

Gillar du den här varianten av dynamisk sidoplanka rekommenderar jag även:

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras