10 läckra, nyttiga mellanmål

nyttiga mellanmål

Sommarlov – eller alltid egentligen – innebär även en massa mat.

Så snart frukosten dukats ut är det dags att laga lunch. Känns det som i alla fall, speciellt med en flock sommarlovsvargar hemma. Nu börjar mina bli stora nog att fixa endel själva, men jag är ändå den som planerar så att allt finns hemma. Och ibland sinar idéerna, något som även en av er som följer mig tycker.

När jag bad om önskade ämnen till bloggen skrev Jenny att hon ville ha ett ”inlägg med enkla och nyttiga mellanmål.”Lösningen för att dämpa akuthunger mellan huvudmåltiderna. Hon som jag har barn och jag vet hur lätt det blir att köra på samma samma hela tiden och kanske inte alltid dom mest näringsrika, men här delar jag några av mina egna favoriter att variera mellan.

10 läckra, nyttiga mellanmål

nyttiga mellanmål

1. Melon. Eller någon annan av säsongens frukter. Kan det bli enklare? Att gröpa ur direkt med sked, äta i båtar eller frysa in till isglass.

nyttiga mellanmål

2. Ägg. Kokta eller som här – i form av äggröra ihop med toast och avokado. En riktigt mumsig kombo vill jag lova dig. Även mina barn gillar äggröra, gärna med smält ost på.

nyttiga mellanmål

3. Plockgrönsaker. Det är alltid roligare att äta med fingrarna och färgglatt ser gott ut. Jag brukar ställa fram några skålar som barnen kan äta i väntan på att annan mat lagas.

4. Glass. Jomen faktiskt, speciellt den här årstiden. Dels är hälsa för mig att även bara kunna njuta ibland, utan näringstänk. Dels är en sockerkick inte fel rent fysiskt ibland. Så torrt och trist att skriva, men allt handlar fortfarande om det totala du äter, mängd och frekvens.

nyttiga mellanmål

5. Dadelbollar eller proteinbollar. Förstnämnda är kanske mer barnvänligt om du inte vill att dom ska äta proteinpulver, men båda varianterna riktigt goda. Recepten, inkl. ”vanliga”, hittar du här.

6. Mellanmålsglass. Som du kanske känner igen från ett tag sen, där du bara mixar fryst frukt eller bär ihop med vanligkvarg. Om du vill ha recept och idéer hittar du det här.

kesoplättar

7. Kesoplättar eller bananpannkaka. Faktiskt lätt som en plätt att blanda ihop och steka. Mina barn älskar det.

jordnötsdadlar

8. Jordnötsdadlar.himla enkelt och gott av enbart 2 ingredienser – dadlar och nötsmör av valfri sort.

nyttiga mellanmål

9. Turkisk yoghurt med honung & Co. Här en extra lyxig variant med granola, blåbär och pistagenötter.

10. Fröknäckebröd. Knaprigt och gott tycker både jag och kidsen här hemma. Finns färdiga mixar att köpa och blanda ihop, men har du olika fröer hemma går det lika enkelt att göra ditt eget. Recept här ihop med flera andra brödsorter. 

Hoppas du hittar några nya mellanmål att testa. Kram! /A

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras