Läsarfråga: ”Hur planerar du din träning?”

”Hur planerar du din träning?”

..kom en läsarfråga i ett DM på Instagram. Och jag i min tur tänkte att det var något som kanske fler undrade, du? Som jag nämnde igår, den varierar i perioder och beroende på om jag har något lopp eller annat mål i sikte, men så här tänker jag just nu.

Läsarfråga:

”Dina egna pass är svåra för mig att anamma nu när jag kommit ur rutinerna, så hur planerar du din träning? Hur gör du med barnen? Klarar de sig hemma? Hur funkar logistiken? Mina barn är 5 och 9 år och vi är två som jobbar skift så pusslandet pågår… Tack på förhand!”

Mitt svar:

Jag förstår dig. Som ofta ser vi bara en bit av helheten, som har ett helt pussel bakom sig. Det är först när man ser hela strukturen det blir ett mönster 🙂 Mitt är uppbyggt under många många år och går därför ofta per automatik, utan att jag tänker. Det här kan du ta med när du ser mig träna:

  1. Jag har tränat massa olika sporter hela livet. Eller, idrottat sen jag var 6 år, plus gått många tränarutbildningar. Det har gett mig bra kroppskännedom, tålighet + kunskap om vad jag gör. Jag försöker dock ge upplägg i mina kanaler som passar alla, oavsett nivå, medan syftet med det jag visar av min egen träning mer är att inspirera.
  2. Jag har även tränat för mycket/enformigt i perioder, vilket INTE var succé. Därför försöker jag hålla en mer ”lagom” nivå (förmodligen hög för många ändå), trots att jag älskar utmaningar. Beundrar dig som är frisk/hel/balans mer än ”in i kaklet”.
  3. Jag har alltid haft flexibla tider och/eller jobbat på gym vilket gjort det möjligt att få in träningen på ett smidigt sätt, trots 4 barn. Det plus att jag haft med dom, sprungit med vagn etc.
  4. Barnen kan vara hemma själva nu och ibland ser storebröderna efter dom små en stund. Innan dess var det svårare/mer pusslande även hos oss.

För att svara hennes läsarfråga planerar jag inte min träning veckan eller kvällen innan, men har jag en rullande struktur som sitter i ryggmärgen. Övningar, redskap, gym och ordning ändras ofta om, men så här ser en typisk vecka ut just nu:

  • Måndag: crossfit
  • Tisdag: löpning
  • Onsdag: styrketräning/rörlighet (underkropp)
  • Torsdag: crossfit
  • Fredag: vila
  • Lördag: styrketräning/rörlighet (överkropp)
  • Söndag: löpning

Aldrig ristad i sten, eller ens nerskriven (något jag gjorde förr). Ofta ändrar jag efter barn, jobb, resor, dagsform, väder, lust. Och nu på sommaren tränar jag som sagt ännu mer spontant.

läsarfrågaBotten upp-press med kettlebell är en av mina favoriter för att bygga stabilitet i axlarna, plus core- och greppstyrka. Här vid gårdagens pass.

Valet av övningar sker också mycket på rutin, där tanken bakom är att få med kroppens olika grundrörelser. Sen varierar jag ofta redskap, ordningsföljd, antalet repetitioner beroende på lust, tillgänglig utrustning, hur mycket tid jag har och om jag har några speciella behov. Jag har både haft ett strulande knä och axel, så att hålla dessa i schack är en stående prioritering, liksom coreträning efter magoperationen.

Vill du se mer exakt vilken typ av övningar det handlar om vid de olika träningsuppläggen, spana in dom här träningsprogrammen:

Hoppas det här gav svar på det du undrade och att fler kan få ideer från din läsarfråga till sin träning. Kram och lycka till! /A

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras