Så klarar du att träna i värme – 10 knep som underlättar

träna i värme

Godmorgon från ett hett Stockholm!

Vilket för mig som gärna springer och kör i utegymmet = att träna i värmde. Lägga ner vill jag inte, så det blir till att anpassa sig. I fredags sprang jag ett varv i Lill-Jansskogen men var svettig redan innan, av bara en kopp kaffe. Nja, jag är fortfarande inget fan av träna i värme, föredrar att klä på mig lite, men samtidigt är det över lag så härligt ute den här årstiden. Att känna vind och sol mot huden under passen. Och varmare lär det bli framöver, så tur att det finns knep som underlättar. Här några som jag delat förr och som känns aktuella om du också vill fortsätta med dina utomhuspass i sommar.

Så klarar du att träna i värme – 10 knep som underlättar

1. Säkerställ vätskebalansen redan innan träningen. Salta maten lite extra och drick rikligt. Om extremt varm rekommenderar jag vätskeersättning, t.ex. Resorb eller av andra märken.

2. Träna på att träna i värme. Du blir fortfarande bra på det du tränar, även ”värmeträning”. Och ju mer vana du får desto lättare kommer det bli – både fysiskt och mentalt.

3. Träna inte om du har sjukdomskänningar. Gäller ju alltid, men värmen påfrestar kroppen ännu mer, vilket gör det ännu jobbigare för den att återhämta sig.

4. Sänk dina krav och ta det lugnare. Att träna i värme är som sagt krävande för kroppen, så se hellre till att hålla en nivå som du klarar än att gå ut för hårt.

5. Ta med vätskebälte om du springer eller flaska vid annan träning. Gärna med vätskersättning/sportdryck för att få i dig salter om du tränar hårt/springer långt. Eller stanna längs vägen och köp en isglass.

6. Blöt en keps, gärna ljus. Ha den på dig när du springer för att skydda mot solen och hålla huvudet kallt.

7. Svalka dig vid vattendrag. Att springa till en sjö/havet/älv eller liknande kan vara ett bra mål för att doppa dig i innan du vänder hem igen.

8. Spring så mycket som möjligt i skuggan. Skogen är skön och i storstan hittar du skugga vid byggnaderna.

9. Blir det för tufft och du mår dåligt i värmen – sluta träna! Det kommer både fler träningsmöjligheter. Alternativet är att söka dig till ett gym med AC.

10. Välj ljusa kläder att träna i. Vitt drar inte åt sig värme på samma sätt.

Även efter träningen är det skönt att kyla ner sig. 10 goda varianter av hemgjorda glassar hittar du recept på här.

Varm kram! /A

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras