FILM: Helkroppsträning hemma – styrka + rörlighet med miniband och soffa

helkroppsträning hemma

Hemmaträning – fortfarande relevant och önskat tema av er som följer mig.

I veckans träningsfilm visar jag dig därför 7 övningskombinationer för effektiv helkroppsträning hemma. Styrka kombinerat med rörlighet där allt du behöver är ett miniband och en soffa, stol eller liknande.

Tanken är att du ska behöva så lite redskap som möjligt, där ett miniband platsar perfekt. Annars använder du mest din egen kropp, men vissa delar kan vara svåra att komma åt helt utan redskap, som ryggen och axlarnas inre rotatorer. Visst, jag har tidigare visat hur du kan köra helkroppsträning hemma med enbart en soffa eller våningssäng, men ett miniband är inte fel att komplettera med. Dessutom smidigt att ta med dig ut i sommar.

Helkroppsträning hemma – styrka + rörlighet med miniband och soffa

  1. Uppvärmning:  burpees alt. fuldans.
  2. Enarmsrodd med miniband 10/sida + ryggstretch, 3 superset.
  3. Overhead squat med minibandsdrag åt sidorna, 3 x 10.
  4. Push-ups + pik (alt. på golvet,) 3 x 10 + huk m. armsträck.
  5. Dips med benlyft, 3 x 10 reps (5/ben)
  6. Höftlyft + sidosteg med miniband, 3 x 10 reps + plogen
  7. Hög planka + hög rodd med miniband, 3 x 10 reps /sida
  8. Cossack squat, 3 x 10 reps + stående framåtfällning.
  9. Nedvarvning: segerdans.

Upplägg: Välj ut ett par av övningarna eller kör samtliga. Antingen en övning i taget eller alla direkt efter varandra som en cirkel i 3 varv. Vila någon minut mellan varje.

Jag ser fortfarande upp till dig som kan motivera dig till att träna hemma, men har ändå fått till några pass sen Coronapandemin drabbat oss. Allt går ju om man verkligen bestämt sig och det ÄR ju praktiskt att ha gymmet ett steg från kontorsstolen. Lycka till med din träning! ♥/A          

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras