10 minuters pulshöjande pass med 3 kroppsviktsövningar

Blixtsnabb söndagsgympa tillsammans där hemma eller vid sidan av barnets fotbollsplan?

Eller som en pulshöjande final på ditt eget styrkepass? Sistnämnda blev det för mig och kollegorna i torsdags, då vi först körde några tunga set av olika övningar och avslutade med upplägget nedan. Inget jag skulle gjort på egen hand eftersom jag är så inbiten i att dela upp mina konditions- och styrkepass, men gärna ihop med vänner.

Ibland är det bara skönt att höja pulsen ordentligt och svettas lite. 10 minuter räcker för det och det smidiga är att din egen kropp alltid är med dig, var du än är. Därför är kroppsviktsövningar så geniala att ta till ibland. Bilder av övningarna ser du om du scrollar ner i inlägget.

10 minuters pulshöjande pass med 3 kroppsviktsövningar

Upplägg: Kör 10-9-8-7-6-5-4-3-2-1 repetitioner av övningarna i cirkel, direkt efter varandra. Eftersträva god teknik och ta korta pauser om du behöver.

  • Push-ups
  • Air squat med upphopp
  • Situps

Tävlingssugen? Kör mot varandra eller dig själv genom att klocka hur långt ett varv tar. Se hur snabbt det går nästa gång. Heja! /A

1. Push-ups. Välj bredd mellan armarna själv och kör så många du orkar på tå för att sen sätta i knäna om du behöver.

2. Air squat med upphopp. Kom ner djupt i ett knäböj, tänk ”rumpan mot golvet”. Explodera sen upp i ett upphopp.

3. Situps. Kom bak så du nuddar golvet bakom huvudet med armarna, sen upp med stark mage så att du nuddar fötterna eller smalbenen. Fokus på att dra åt magen mot ryggraden hela tiden, även på vägen ner.

Bilder: Jane Haglund till  Terese Alvéns bok Rörelserik.

Fler pulshöjande pass till dig som önskar:

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras