Hur löpning påverkar hjärnan – 7 positiva effekter

”Morgonlöpning är det där magiska mellanrummet mellan gårdagens problem och dagens möjligheter..” 

..skriver Paolo Roberto på sin Instagram. Ett klockrent exempel på hur löpning påverkar hjärnan tycker jag, håller du med? Och precis som Paolo springer jag utan klocka nu för tiden, men använder en app för intervaller ibland – utan koll på tempo eftersom jag inte behöver den mentala pressen på mig själv. Det har jag tillräckligt av från andra håll och just nu har jag inget mål med min löpning. Den är minst lika mycket för skallen som kroppen, om inte mer.

Fast nej, jag menar inte att man kan springa ifrån sina problem, men dom blir fasiken så mycket enklare att hantera med nytt syre i hjärnan. Dessutom ”nysoven” om du springer på morgonen, vilket också spelar stor roll för sinnesstämning. Oavsett får du många positiva effekter av att springa och här hittar du från Runners World om hur löpning påverkar hjärnan.

Hur löpning påverkar hjärnan – 7 positiva effekter

1. Oro och ångest dämpas

Flera studier, däribland en vid Karolinska institutet från 2007, visar att träning gör att nya celler bildas i hippocampus – ett område i hjärnan som påverkas negativt under depressioner. Tillsammans med minskade nivåer av stresshormonet kortisol, samt ökade nivåer av serotonin, noradrenalin, dopamin och endorfin, bidrar detta till ett ökat välbefinnande.

2. Åldrandet bromsas

När vi blir äldre fungerar mitokondrierna, cellernas kraftstationer, sämre vilket också påverkar hjärnan. En studie vid Harvarduniversitet 2011 visar att träning motverkar åldrandeprocessen på cellnivå, bland annat genom att bilda fler och starkare mitokondrier. Träningen stimulerar också bildandet av naturliga antioxidanter, som skyddar mot inflammationer och genetiska skador orsakade av fria syreradikaler.

3. Minne och inlärningsförmåga förbättras

Löpning förbättrar minnet tack vare att det bildas nya hjärnceller i gyrus dentatus, en del av området hippocampus, som är viktigt för just minne och inlärning. Det visare en studie vid Salk Institute i Kalifornien från 1999.

4. Fokus och simultanförmåga blir bättre

Konditionsträning som löpning förbättrar koncentrations- och simultanförmågan, bland annat genom att hormonet noradrenalin utsöndras – vilket ökar vakenheten och uppmärksamheten. Blodcirkulationen i hjärnan förbättras också, vilket kan ha en bidragande effekt, menar forskarna bakom en studie vid University of Illinois från 2011.

5. Ditt omdöme förbättras

Fysisk träning hjälper oss att ta bättre beslut, genom att kopplingarna mellan hjärnans områden prefrontala kortex (omdömescentra) och amygdala (känslocentra) stärks. Det gör att prefrontala kortex i större grad kan välja vilka av våra impulsiva tankar som vi bör – eller inte bör – omsätta till handling.

6. Demens motverkas

Träning kan hålla borta åldersrelaterade sjukdomar som Alzheimers och andra demenssjukdomar, visar studier vid bland annat University of Illinois från 2006. Äldre som tränar får en ökad volym av grå hjärnsubstans, som är viktig för muskelkontroll, syn, hörsel, minne och tal bland annat. Men även volymen vit hjärnsubstans, som är viktig för kommunikationen mellan nervceller, ökar. Resultatet blir att det centrala nervsystemet och de kognitiva förmågorna, som påverkas negativt av till exempel Alzheimers, fungerar bättre igen.

7. Din kreativitet ökar

Ett intensivt löppass på 30 minuter förbättrar din kreativitet – förutsatt att du redan är i bra fysisk form. Det visar en studie vid universitetet i Leiden från 2013. Effekten för de vältränade forskningsdeltagarna satt i cirka två timmar, vilket skulle kunna förklaras med att blodcirkulationen i hjärnan ökade. De som var helt otränade blev i stället utmattade – och mindre kreativa.

Speciellt punkt 1, 4 och 7 är jag ute efter just nu. Det går inte att komma ifrån allt tragiskt som händer runt oss i dessa Coronatider, på det isolering från saknade personer och annat gnag. Ännu en fantastisk träningsprofil, Elin Kjos har drabbats av cancer och jag tänker även mycket på Terese som insjuknade för exakt ett år sen. ”Vattna ditt eget gräs”, javisst – det gör jag också, men blir ändå berörd. Vi är i allt det här tillsammans, men får hitta våra egna vägar att hantera det som sagt. Löpning är en.

Kram! /A

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras