Helkroppsprogram – 10 övningar med varannan basstyrka, varannan rörlighet

Ja du, mycket är upp och ner här i världen, men idag snackar vi träning.

Inte helt otippat i den här bloggen och i form av ett helkroppsprogram den här gången. Ett med 10 övningar där varannan ger dig styrketräning med basövningar, varannan ökar din rörlighet. Allt du behöver är en skivstång, men du kan även använda kettlebell, hantlar eller byta ut styrkeövningarna mot det som funkar för dig. Till rörlighetsövningarna räcker det däremot fint med din egen kropp.

Så här tränar jag ofta själv vid mina styrkepass, eftersom det känns skönt att sträcka ut och mjuka upp efter något tungt. Sällan efter något uppstyrt helkroppsprogram, mycket sitter i ryggraden efter alla år, men för dig som vill ha idéer har jag planerat ett upplägg. Och jag tror du förstår vad jag menar med att kombinationen hårt + mjukt ger en behaglig kontrast. Prova!

helkroppsprogramhelkroppsprogramhelkroppsprogram

Helkroppsprogram – 10 övningar med varannan basstyrka, varannan rörlighet

  • Marklyft + utfall bakåt med diagonal stretch, 4 superset med 8-12 reps/sida
  • Djup knäböj + fyrfota diagonallyft, 3 superset med 8-12 reps/sida
  • Stående rodd + dubbel vinkelposition, 4 superset med 8 v.s. 1 reps
  • Axelpress + bröst- och vadstretch i hunden, 4 superset med 8 v.s. 1 reps
  • Bänkpress + kick and twist, 3 superset med 8 v.s. 3 reps/sida

Upplägg: Kör övning 1 ihop med 2 direkt efter varandra o.s.v. Upprepa lika många gånger för varje sida. Du väljer själv vikt, set och repetitioner vid varje övning, se programmet som ett förslag.

Lycka till med din träning! /A

Fler rekommenderade helkroppsprogram

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras