Apindex – hur din armlängd påverkar träningen och uträkningsformel

Låt oss snacka om det här – armlängd.

Vårt så kallade apindex, alltså hur långa armar du har i förhållande till din kroppslängd. Bra namn tycker jag som själv brukar säga att jag har ”aparmar” och nördar gärna ner mig i träningteorier. Tycker kroppen är cool och intressant. Som det här med att vi själva kan påverka mycket för att prestera så bra som möjligt i olika sporter, men inte vårt apindex.

Så räknar du ut ditt apindex

  • Mät din armvidd, d.v.s. måttet från långfinger till långfinger när du har armarna sträckta rakt ut åt sidorna.
  • Subtrahera siffran ovan med din längd. Alltså: armvidd minus kroppslängd

I Sverige har majoriteten ett apindex på mellan -7 och +10 centimeter (vilket betyder att armarna är 7 cm kortare v.s. 10 cm längre än kroppslängden). Genomsnittet ligger mellan 0 och +3 centimeter (enligt siffror från Sportamore Magazine).

Ok, men vad säger ditt apindex om din prestationsförmåga?

Tja, det beror på vad du ska göra. Korta armar i förhållande till kroppslängden är t.ex. fördelaktigt vid många styrketräningsövningar, eftersom du får en kortare sträcka att lyfta vikten. Samtidigt har vi ju lärt oss i grundskolan att ”en längre hävarm ger oss ett större kraftmoment”, vilket stämmer i andra övningar. Jag hittade extremt lite fakta om detta, men min personliga upplevelse är i alla fall att du har nackdel av långa armar vid övningar där belastningen är långt från bålen. Som vissa pressövningar, pull-ups och handstående, medan du har fördel av långa armar i vissa dragövningar nära bålen, som exempelvis rodd och marklyft. Långa armar i förhållande till sin kroppslängd är också fördelaktigt vid sporter som klättring, samt löpning och långa simtag.

Sen är det såklart mycket annat som påverkar, som kroppstyp, kön, ålder med mera, men mest beror prestationsförmågan ändå på din erfarenhet. Därmed teknik, styrka och mod. Du blir bra på det du tränar helt enkelt.

Handstående är ett bra exempel på övning där mina långa och (i mitt huvud) bräckliga armar är ett mentalt hinder. Jag får tvångstankar om att dom ska gå av, som två stickor, men har egentligen tillräckligt med muskler för att klara det. Så här har jag börjat öva mot väggen där hemma och det känns lite lite tryggare och stabilare för varje gång.

Slutsats? Det finns saker vi inte kan påverka när det kommer till vår prestationsförmåga, som vårt apindex. Men det mesta styr du själv, som:

  • Hur mycket-, vad- och när du äter (energi och byggstenar).
  • Hur-, när-, tid- och intensitet när du tränar (påverkar din utveckling, även tid för återhämtningen ingår här).
  • Din erfarenhet, mod, teknik och mentala inställning.

Jag vill även lägga till att det inte är nödvändigt att jämföra våra kroppar, men att apindex kan vara relevant att känna till om du exempelvis tävlingsidrottar, samt för oss som vill få större förståelse. Har du mer fakta eller egen erfarenhet i ämnet – skriv gärna i en kommentar. Kram! /A

4 kommentarer
  1. Detta var ju roligt – var tvungen att testa med min yngre bror nu när jag träffade familjen över påsk. Jag hade 9 mm längre armar och han hade 5,4 cm längre armar! 😁

    1. Vad roligt att ni provade! Sen kan man ju använda den här informationen på olika sätt. Jag tror fortfarande mest på teorin att ”man blir bra på det man tränar” när det kommer till prestation, men såklart att gener också spelar in till viss del.. 🙂

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras