Maxad axelträning – program med 6 heltäckande övningar

block

En signal för ”hos mig är du trygg”, stabilitet och ståtligt?

Vet inte om du känner samma sak, men vad jag syftar på är breda axlar. Och just axelträning är extra rolig tycker jag. Lagom ansträngande, övningar åt alla möjliga håll och ofta en prioriterad muskelgrupp eftersom den ger en mäktig siluett. Men vad mer? Innan jag ger dig veckans träningsprogram startar med att några viktiga VARFÖR du ska köra axelträning.

  • Dina axlar är med i nästan alla rörelser du gör med armarna. Det är en extremt rörlig led åt alla håll, därför även en utsatt muskelgrupp som många får problem med. Och extra viktig att stärka.
  • Musklerna i dina axlar hjälper till att håller axelleden på plats och förebygger problem som instabilitet, smärta pågrund av inklämning eller inskränkt rörlighet.
  • Träning av framför allt axlarnas baksida bidrar till en bra hållning. Många blir förkortade i framsidan på grund av framåtlutad position framför skrivbordet, men det motverkas genom att stärka musklerna i bröstryggen och baksida axlar.
  • Axlarna är en viktig muskel de flesta idrotter, som handboll, längdskidåkning, simning och paddling. Där har du extra fördel av vältränade axlar.

Nu vet du VARFÖR du ska prioritera att träna axlar och här får du ett program med HUR. Ett upplägg med 6 övningar där du själv slipper fundera vilka du ska välja för att få heltäckande axelträning, inklusive för den viktiga inre rotatorcuffen. Jag har bestämt åt dig.

Maxad axelträning – program med 6 heltäckande övningar

  1. Abduktion och utåtrotation av skuldra, 3 x 10 repetitioner
  2. Push-up i pik / militärpressarmhävning, 3 x 5-10 repetitioner (tung övning, men gör ditt max)
  3. Knästående lyft åt sidan, 3 x 10 repetitioner per sida
  4. Stående militärpress, 3 x 10 repetitioner
  5. Pilbåge med gummiband, 3 x 10 repetitioner per sida
  6. Stående axelrotation utåt, 3 x 10 repetitioner per sida

Byt ut redskap om du inte har dom på bilderna. Spara ner programmet om du vill och välj ut 2-3 övningar åt gången till din övriga träning, eller kör alla som ett enskilt axelpass.

Kram och lycka till! /A

Mer för din axelträning:

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras