FILM: Soffpass – 7 hemmaträningsövningar i soffan med 2 svårighetsgrader

hemmaträningsövningar

Jamen, när man ändå ligger där i soffan!?

Nä, händer sällan. Som jag nämt tycker jag hemmet – och soffan – bör vara en stressfri zoon för återhämtning, men det finns ändå gånger då den KAN passa för hemmaträningsövningar. När du inte har några bättre alternativ och/eller känner för att köra hemma, med maximal närhet till förstnämnda. Och du behöver inte ens byta om till träningskläder om det känns som en hög tröskel, kör i dina vanliga. Hemma finns inga ”stilpoliser” och vid ett par styrkeövningar blir du knappt svettig, men kör du hela upplägget i filmen nedan kan det hända. Dock nära till dusch och ombyte.

Som alltid, men speciellt i rådande Coronatider, vill jag ge dig ett urval av övningar och upplägg med olika redskap eller utan. För att visa dig möjligheterna, vilket gör att din träning blir så lättillgänglig som möjligt. Här visar jag alltså några effektiva hemmaträningsövningar där du bara behöver en soffa. Kan låta mysigt, men tro mig – det är ett riktigt tufft pass.

Välj svårighetsgrad efter dig och din dagsform. Först visar jag en tyngre- och direkt efter en lättare variant av varje övning. O.B.S. Filmens tempo är dubbelt mot i verkligheten, inget du ska försöka hålla.

Soffpass – 7 hemmaträningsövningar i 2 olika svårighetsgrader

  1. PISTOL SQUAT  eller AIR SQUAT på 2 ben tills rumpan nuddar.
  2. SOFFRODD  eller RYGGLYFT med armdrag.
  3. ENBENSHÖFTLYFT  eller HÖFTLYFT på 2 ben.
  4. PUSH-UPS TILL PIK  eller PUSH-UPS MOT SOFFAN.
  5. DIPS MED RAKA BEN  eller DIPS MED BÖJDA BEN.
  6. SIDOPLANKA MED ARMROTATION  eller  STILLASTÅENDE.
  7. FÄLLKNIVEN  eller  ENBENSLYFT MED COREKNIP.

Förslag på upplägg: Jobba 3 x 45 sekunder per övning och sida med 15 sekunders vila mellan varje set.   

En följare på Instagram skrev att hon var orolig för att hennes muskler skulle förtvina nu när gymmet är stängt och hon bara kan träna hemma utan redskap. För dig som tänker detsamma – jag tror det är mer mentalt. Som du ser finns det många bra övningar och kan absolut underhålla dina muskler. Dessutom har kroppen har ett fantastiskt muskelminne, så skulle du förlora lite massa och styrka efter några veckor med lättare träning kommer du snabbt tillbaka. Slappna av med den tanken, gärna i soffan.

Kram och lycka till med din träning! /A

Fler filmer med hemmaträningsövningar

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras