FILM: Träna hela kroppen med en dynamax – 6 övningar

dynamax squat

En dynamax – vad gör man med den?

Inte solklart. Jag förstår dig som är osäker och är själv ingen flitig användare av dynamax på gymmet, men har ändå fått in fler övningar sen jag började med crossfit. Där är den tunga, men ändå mjuka, bollen ett vanligt inslag. Och fördelarna är att den väger tillräckligt för att ge dig styrketräning och/eller höjer pulsen vid uthållighetsövningar, ger dig grym coreträning tack vare sin instabila form och övningarna den lämpar sig till, samt att den inte studsar iväg. Slänger du en dynamaxboll i väggen stannar den där den landar. Dessutom är formen utmanande att greppa tag om, vilket ger funktionell träning inför vardagens sysslor. Tänk – ”kasta bort stora stenar från åkern” eller lyfta andra otympliga föremål/varelser från golvet.

Att träna hela kroppen med en dynamaxboll – inklusive pulshöjare – funkar finemang. I veckans träningsfilm visar jag hur det kan se ut.

Träna hela kroppen med en dynamax – 6 övningar

  1. PUSH-UPS MED RULL – 10 reps
  2. ENBENSHÖFTLYFT – 10 reps/sida
  3. WALL BALLS – 10 reps
  4. RODD + AXELSTRÄCK – 10 reps
  5. OVERHEAD SQUAT tills rumpan nuddar – 10 reps
  6. BÅTEN MED SIDO WALL SLAM – 10 reps/sida

UPPLÄGG: kör alla övningar efter varandra i 3 varv. Pausa när du behöver.

Som du ser är filmen inspelad i Jormgymmet. Är så nöjd att jag tog mig tiden att spela in i det lilla gymmet där jag aldrig stör andra tränande. Här i Stockholm är det trixigare, men det brukar gå att lösa ändå. Skriv gärna i en kommentar om det är något speciellt du vill att jag filmar till nästa vecka. Kram! /A

Fler rekommenderade läs- och filmklipp:

2 kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras