Vitlökssås – din enkla god-till-allt-sås

Vitlöksås av crème fraîche /annalissjanis.se

Brunsås, vitsås, toppstuvning och bottenredning – det ligger som en såsig dimma i bakhuvudet från skolans hemkunskap.

Jag är helkass på varma såser, men vitlökssås är däremot min specialitet. Gott, enkelt, snabbfixat och passar till i stort sett allt tycker jag. Dessutom bra med en variant som inte kräver spis och som går lätt att variera efter vad man ska äta och har hemma. Så för dig som också gillar smidiga lösningar – utan att tumma på smaken – hittar du basen till min favoritrecept här.

Vitlökssås – din enkla god-till-allt-sås

  • Créme fraîche / turkisk yoghurt / naturell yoghurt / kvarg
  • Pressad vitlök
  • Salt och peppar / valfria kryddor

Mängd anpassar du efter smak och antal portioner. Denna vitlökssås står sig sedan bra ett par dagar i kylen, så ett tips är att göra mycket så har du till flera måltider. T.ex..

tonf_vitlsas..till matevete med tonfisk & Co.

pita_kottf..i pitabröd med kött- eller vegofärs och diverse annat gott.

kyckl_klyftp..till kycklingfile med klyftpotatis.

laxrulle2..i en tunnbrödrulle med bl.a. lax, ris och avocado.

kycklingbitar..till kycklingbitar med sötpotatispommes.

..till tacos med tillbehör.

Så simpelt, så gott! Vitlökssås dessutom lätt att variera genom att smaksätta med exempelvis avocado, soltorkade tomater, fetaost, gurka, pressad citron, senap, chilisås. Testa dig fram till din favorit. Bon apetit! /A

13 kommentarer
  1. Ett tips på varm sås:
    värm creme fraiche, pressa ner valfritt antal vitlöksklyftor, smula ner lite av en buljongtärning (tycker själv att köttbuljong är godast om jag ska äta just nåt m kött till, men det är ju ett och annat e-ämne).

  2. Addera citronflingsalt och saften från en halv citon till grekisk yoghurt = perfekt till fiskrätter
    Addera en mosad avokado till den sås du redan har som favvo och få en annan typ av guacemole!
    Addera rivna morötter till den sås du redan har där och få morotstzatsiki!
    Prova att klippa ner lite mynta i den sås du redan har för ny spännande touch!
    Strimla soltorkade tomater och klipp ner basilika i den sås du redan har och du får en helt ny variant!

    Kram från Sofy som alltid alltid har grekisk yoghurt i kylen. Eko, såklart! 🙂

    1. Såklart Sofy! Jag blir snart ruinerad på alla eko-produkter men det känns SÅ värt! Tack för inspiration till fler sås-varianter

    1. Kajsa – absolut! Den är kanske lite stabbig i konsistensen, men personligen tycker jag det är gott. Ett förslag är att ha grekisk/turkisk yoghurt som bas & hälla lite vanlig naturell yoghurt över för en lösare konsistens.

  3. Hej! Vilket underbar blogg du har! Så glas att jag hittade en blogg som dig. Den visar på verkligheten vilket känns skönt i all denna ”fitnesshets”. Jag har en fråga, undrar om du skulle vilja exemplifiera en matdag nuförtiden jämfört med en innan behandlingen, skulle vara kul att se på skillnaderna 🙂
    Tack ännu en gång för att du bloggar och berättar, kramar Nathalie 🙂

    1. Nathalie – vad roligt att du gillar bloggen – välkommen! 🙂

      Jag har lagt upp ett par matdagar hur de kan se ut nu. Dock är detta från när jag följde ett matschema så idag äter jag mycket mer fritt enligt hunger etc, men här har du exempel:
      http://annalissjanis.sporthalsa.se/2013/12/04/en-dags-maltider-nu-och-da/
      http://annalissjanis.sporthalsa.se/2014/01/30/maltidsdag-i-lindvallen/
      http://annalissjanis.sporthalsa.se/2014/02/06/gardagens-maltider/

      Kram!

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras