Träna med stukad tumme?

träna med stukad tumme

Du som INTE tänkt på hur fantastiska dina tummar är – gör det nu!

I så gott som allt du gör i din vardag och att träna med stukad tumme är inte heller det smidigaste. Handen, där tummen bidrar med ett enormt användbart grepp, är ju ett av våra viktigaste verktyg. Du vet, att nypa åt en penna med, bära saker, öppna en skruvkork, hälsa på någon… Som ofta saknar vi inget förrän det är borta, så varsågod – här får du en liten påminnelse om att njuta av dina små knöliga fingerstumpar, haha. Och om du liksom mig vill träna med stukad tumme ger jag några riktlinjer.

Träna med stukad tumme – när och hur?

Vad har hänt?

En skada på tummens sidoledband uppstår ofta om du på något sätt böjt tummen bakåt. Detta har lett till att ligamenten töjts ut eller i värre fall slitits av. Det kan vara en olyckshändelse, t.ex. som skidåkare som trasslar in sig i staven och ramlar.

Symptom

  • Du får en svullnad och smärta vid basen av tummen, tumvecket eller den ”köttiga” delen av handflatan vid tummens bas.
  • Du har svårt att röra och greppa saker med tummen.
  • Vid värre skador kan det kännas som om tummen ”sitter löst” i leden.

Behandling

Kika gärna på hur du behandlar enligt PRICE direkt efter incidenten och fortsätt kyla området så fort svullnad uppstår. Är det ingen allvarligare skada bör detta räcka och symtomen bör vara borta inom några veckor. Är smärtorna svåra t.ex. att det värker mycket och det känns som om tummen ”sitter löst” då bör du kontakta läkare då det förmodligen är en allvarligare ledbandsskada.

Som du kanske såg sladdade jag in med en skoter i pappas garageport i lördags, så tummen om styret stukades. Trots allt en bagatell mot vad som skulle kunnat hända. Och du ser kanske på bilderna hur blå och svullen handen är, men jag har inte ont så länge jag undviker att använda tummen för hårt. Ändå mycket som funkar smärtfritt med lite kreativitet.

Träning

  • Låt en specialist ta en titt och göra en bedömning innan du sätter igång med att träna, så att du vet att det inte är något som kan förvärra skadan.
  • Undvik det som gör ont och är ostabilt, vilket kan leda till andra skador.
  • Stabilisera med linda eller specifika tumstöd (ex. det här) om det hjälper dig.
  • Kör specifika rehabövningar för tummen/handen.
  • Hittar alternativ på övningar/träningsformer du brukar göra och som funkar. Ett exempel är att du kan göra handen till ”en klo” istället för att greppa runt om stången/handtaget, avlasta med dragremmar och träna i stabila maskiner.

Vid mitt styrkepass i förrgår kunde jag både köra pull-ups, i maskiner och lättare marklyft med ”klometoden”. Att hålla runt en hantel eller kettlebell för övningar där greppstyrka behövs gick desto sämre, samt vissa övningar i dragmaskin. Men som sagt – man får prova sig fram och vara glad för det som går.

Fast nja, rekommenderar dig inte att köra in i väggar (eller springa för den delen), skadefri är fortfarande mål nr 1 och trist att vara begränsad. Men gjort är gjort, jag har fått tummen bedömd av min grymma vän Elin som är sjuksköterska, vardagen flyter ostört och jag försöker se det som en kul utmaning att träna det som funkar. Som vanligt – att greppa tag i det fina trots att inget är perfekt.

Lycka till med din egen träning, förhoppningsvis skadefri och annars kanske något av ovan hjälper! /A

Fakta: http://idrottsskadeguiden.se

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras