6 varierade och goda måltider från Jorm

Om jag ska ge dig ett enda knep för god hälsa – variation!

Som i olika former av rörelse, miljöer och måltider till exempel. För mycket av något är sällan en lyckad strategi, inte ens det många av oss ser som ”optimalt för hälsan”. Dessutom vore det ju rätt trist att alltid göra/äta samma sak, tycker du inte?

Här i Jorm får vi en naturlig kontrast mot livet i stan. Dels i form av den lugna fjällvärlden, mer lekfull rörelse (både på gymmet för mig och oss alla ute i snön) och andra slags måltider. Även HUR vi äter skiljer sig från i vardagsruschen, då alla måltider äts tillsammans i lugn och ro, somliga dagar utomhus.

För dig som vill ha några varierade idéer inför dina kommande måltider har jag samlat ett par från våra senaste dagar. Samtliga med länkar till recept.

6 varierade och goda måltider från Jorm

1. Grillad korv. Mina föräldrar gör sin egen från kött de skickar till en tillverkare i Dalarna, extra god grillad över öppen eld. Och för dig som vill ha en nytänkande variant av korv hittar du recept på korvcrepes här.

2. Våfflor. Serverade med hemkokt jordgubb- eller hjortronsylt och grädde. 3 olika recept för det hittar du i det här inlägget.

3. Chiapudding. Till frukost gör jag ofta en variant med vaniljkvarg och gårdens bär till. Recept på det och andra frukostar hittar du här.

4. Semlor. Precis som många andra firade vi fettisdag i förrgår, med mammas hembakta godingar i klassisk stil. För dig som vill testa en gluten- och sockerfri version hittar du ett recept på semmelwrap här.

5. Röding. Vardagsmat under min barndom och delikatess idag. Ett rekommenderat recept är röding på lökbädd. 

6. Fröknäcke. Gärna med ost och ägg som här. Recept på detta knapriga, energirika bröd + kesobröd hittar du här.

Godmorgon goding! /A

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras