3 fördelar med träning för barn

träning för barn
Foto: Abilica

Det bästa du kan ge ditt barn är kärlek.

Din tid. Och hälsa, bland annat via träning för barn. Gärna i den ordningen tycker jag. Sen har alla familjer olika förutsättningar, men allt vi kan göra är vårt bästa. Se möjligheterna och det positiva med en kram här och där, sagostunder på kvällarna och små hälsobooster i vardagen. Det behöver inte vara en träningsresa eller hel veckas skidåkning. För hälsan kan en cykeltur, hinderbana i lekparken eller att dansa hemma framför Melodifestivalenlåtar också göra stor skillnad – för stunden och på sikt. Planterar små frö av rörelseglädje, samtidigt som det kan bygga gemenskap.

Jag är lyckligt lottad med föräldrar som alltid prioriterat tid för familjen och att vara aktiva ihop. Mycket naturligt vid arbete på gården i Jorm, bärplockning, bära in ved med mera, men även genom träning. Min pappa var längdskidtränare för byns barn och vi åkte även skridskor, slalom och annat ihop på fritiden. Idrott som har lagt grunden till den glädje jag fortfarande har för att träna/röra på kroppen och som jag vill föra vidare till mina egna barn. Och andras.

Jag ser fram emot att arrangera Frisk och Stark Familj ihop med Milla i sommar. Att både njuta av semester och få en gemensam positiv känsla för att röra på kroppen är ju grymt och förstås enklare när man har mer tid ihop.

Just nu njuter vi av mycket utomhusaktivitet under barnens sportlov här i Jorm. Och för dig som är nyfiken på detta viktiga ämne har jag laddat upp med några fördelar med rörelse och träning för barn.

3 fördelar med träning för barn

Foto: Pär Olsson.

1. Sociala fördelar

  • Ditt barn får nya vänner.
  • Kvalitétstid med familjen.
  • Upplevelser och nya miljöer.
  • Lär sig teamwork, ta hänsyn till andra och att kommunicera.
junior_toppen_lindvallen
Bild från vår skidvecka i Sälen 2018.

All idrott som innebär utomhusvistelse ger dubbel effekt för hälsan. Naturen har en magisk förmåga att minska stress och det är något jag tror kommer bli allt viktigare i framtiden även för våra barn. Dessutom sover du som en gud efter en stor dos frisk luft – guld för återhämtningen oavsett ålder.

2. Hälsosamma fördelar

  • Bättre sömn.
  • Förbättrar kondition, koordination, styrka och flexibilitet.
  • Stärker benstommen.
  • Bättre aptit.
  • Lägger en grund för hälsa på sikt.

träning för barn

Att se sina barn utvecklas är fantastiskt, men ännu bättre tycker jag det är att se hur deras mod och stolthet växer.

3. Psykologiska fördelar

  • Utvecklar karaktär och integritet.
  • Bygger disciplin och arbetsetik.
  • Utvecklar social kompetens.
  • Gladare och mer nöjda med sig själv.

Det här är säkert många saker du redan har koll på, men jag vet själv hur lätt det är att hamna i trötthetsträsket och glömma bort vilka enorma skillnader vi kan göra genom det lilla. Och ju fler fördelar med träning för barn vi bunkrar upp med, ju lättare blir det att ”gå till fotbollsplanen” en söndag morgon eller ”lägga undan en slant varje månad för att spara ihop till en träningsresa”.

Du måste inte heller vara ”supersportig” och hålla i allt själv. För stora barn finns bra arrangerad idrott, i fjällen finns skidskola och det absolut lättaste – ta med barnen och gå ut så löser det sig ofta själv. Utomhus är rörelse en självklar del i barnens lek, oavsett om det är på skidor eller i en storstadspark.

träning för barn
Foto: Abilica

När det gäller träning för barn tror jag på att..

  • Uppmuntra istället för att tjata! Jämför med ditt ”inre barn”. Precis som vi vuxna tappar motivationen av för stora krav på oss själva gör våra barn det.
  • Hitta rörelseglädjen. Låt barnen testa olika saker tills de hittat sin grej och peppa även om de misslyckas/inte är bäst. De vinner tusen gånger mer hälsofördelar på att tycka om att röra på sig än att hitta den idrott som de presterar bäst i.
  • Visa intresse. Ställ upp och följ dem till träningen, prata om hur det känns, om eventuella lagkompisar, drömmar. Se och lyssna!
  • Aldrig jämföra. Detta gäller även vuxna, men speciellt barn som växer kan ha helt olika fysiska förutsättningar. Alla är bra på sitt sätt och försöker sitt bästa, mer än så går inte. Ditt ”totala jag” är alltid lika bra som någon annans – även om den personen ”hoppar högre”.
  • Fokusera på kulfaktorn. Som barn tycker inte jag vi behöver prata om att träna för att ”vinna, hålla formen eller vara duktig”. Vi rör på oss för att det är skönt och vad kroppen är gjord för.
  • Bort med alla måsten. Vill inte barnet gå till träningen en dag – gör ingen grej av det, men fråga gärna varför. Kanske beror det på att han/hon inte har ”rätt klädsel”, att någon sagt något elakt eller helt enkelt att hen är trött? Det är ok att hoppa över träningen ibland.
  • Dröm stort! Vill barnet bli fotbollsproffs eller vinna skid-VM? Såklart! Inget är omöjligt och drömmar är härliga. För barn tycker jag vi kan strunta i att sätta upp SMARTA mål och bygga så mycket självförtroende som möjligt.

Kram och hoppas du får en fin dag! /A

Fler lästips om rörelse och träning för barn

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras