Crossfit vs styrketräning – när har du fördel av vad?

Crossfit vs styrketräning?

Alltså, traditionell styrketräning utan pulshöjare och tävlingsmoment, eller konceptet vi kallar Crossfit – när har du fördel av vad? Här ger jag dig min åsikt byggd på erfarenheter och fakta jag samlat på mig under åren i branschen. Och vi börjar från scratch med lite kort om vad de olika träningsformerna innebär – Crossfit vs styrketräning.

Detta är CrossFit

”Crossfit är en kombination av styrke- och konditionsträning och bygger på funktionella övningar som utförs under hög intensitet och med konstant variation. Det är ett slags hybrid av tyngdlyftning, styrkelyft, gymnastik och sprinting och syftar till att skapa en så komplett och allsidig atlet som möjligt.”

Fakta från Wikipedia.

Crossfit betyder “constantly varied functional movements performed at a high intensity” och grundades av Greg Glassman år 2000. Vilket uppenbarligen var succé. För att bli ett Crossfit-gym måste du betala en licens och tränarna behöver en speciell utbildning. Läs mer om träningsformen i min artikel om CrossFit.

crossfit

Detta är styrketräning

”Styrketräning är träning med fokus på att höja styrkan, anaeroba uthålligheten samt storleken av kroppens muskler. Korrekt utförd träning kan även stärka kroppens skelett, senor och ligament. Den belastning (även kallat intensitet) man tränar med vid styrketräning, relativt muskelns maximala styrka, spelar stor roll för hur styrkan och muskelvolymen påverkas av träningen. Detta uttrycks ofta i ”repetitioner” eller ”max rep”, som innebär att man tränar med den största belastning som man förmår göra ett visst antal repetitioner av övningen.”

Fakta från Wikipedia.

Styrketräning innebär alltså att du belastar musklerna mer än vanligt. Bryter ner musklerna, så att kroppen anpassar sig efter behovet av större muskler genom ökad tillväxt – den så kallade SAID-effekten (specifik anpassning till införda krav). För en nybörjare kan det gå snabbt att få resultat, men sen behövs högre belastning/förändringar i träningsupplägget för att musklerna ska fortsätta utmanas och utvecklas. Läs mer i min styrketräningsguide.

Crossfit vs styrketräning – när har du fördel av vad?

Crossfit

+ Allsidigt och omväxlande. Är du rastlöst lagd och vill vara tidseffektivt kan det vara toppen att träna flera kvalitéer på en gång, d.v.s. både kondition, rörlighet, styrka, gymnastiska inslag och explosivitet. Dessutom att få den omväxling som crossfit ger, då en wod sällan är lik en annan. Många crossfitboxar har även olika inriktningar på olika pass, så att du kan lägga större fokus på en viss sak olika träningstillfällen.

Crossfit vs styrketräning

+ Gemenskap och lekfullhet. Crossfit är för många en hel kultur som rör både träningen, klädstilen, kosten och det sociala. Eftersom man jobbar i en tight liten grupp, ofta samma personer varje gång, kommer man nära varandra. Klimatet jag upplevt är varmt, vänligt och även om träningen är tuff finns glimten i ögat. Liksom en lekplats för vuxna, men många gymnastiska övningar som påminner om skolåren.

+ Utbildande form av Small Group PT. Crossfit är en del av ”back to basic”-trenden med fria vikter där många pass inleds med teknikträning och du får personlig feedback. Det är alltså väldigt bra för dig som vill lära dig nya övningar.

+ Hjärnvila med allt krut till kroppen. För många av oss är det inte kroppen utan knoppen som jobbar mest, därför välbehövligt att göra tvärtom en stund. Vid Crossfit är det din coach som sköter planeringen så att du kan lägga allt fokus på att kämpa.

+ Goda resultat. Högintensiv träning ”out of comfort zone” ger bra resultat ur många aspekter, speciellt för dig som inte är tränat så länge eller är van att puscha dig själv. Såklart det gör skillnad med pepp från andra och tävlingsmomentet mot tiden.

– Överträning. Crossfit kan enligt mig vara FÖR roligt. Det är lätt att man blir så frälst att man tränar för ofta, utan tillräcklig återhämtning mellan passen. Det är tuff träning, ofta för hela kroppen, och risken är att man blir övertränad om ”wod-upplägget” (workout of the day) tas för ordagrant och man kör varje dag.

– Stor skaderisk. Crossfit innehåller ofta avancerade övningar och tunga lyft, dessutom i högt tempo många gånger. Risken är att man blir lite väl tävlingsinriktad och skadar sig om man inte har bra kroppskontroll och övat in tekniken. Det finns en anledning till att vissa boxar har specialdeals för medlemmarna hos en kiropraktor.

Styrketräning

+ Du blir stark – inifrån och ut. Inte helt otippat, men här är det bara det främst det som är i fokus, plus flera andra positiva effekter på köpet. Du förbättrar insulinkänsligheten, ökar syreupptagningsförmågan, minskar blodtrycket, minskar onyttiga blodfetter, motverkar benskörhet, ökar den mentala hälsan (minskar oro, ångest och depressioner), förbättrar ämnesomsättningen och ökar uthålligheten med mera. (Dessa effekter får du såklart även i styrkemomenten vid Crossfit).

+ Lugnt och tungt. Det här är en personlig fråga och beror även på hur du styrketränar, men själv har jag större kontroll över min teknik och orkar lyfta tyngre vikter med vila mellan varje set.

+ Extremt låg skaderisk. Det skulle vara om du som nybörjare lastar på väldigt tungt utan koll, eller som van utförare gör ett misslyckat maxlyft. Annars är det ytterst få som skadar sig vid styrketräning jämfört med andra sporter. Dessutom finns större chans till återhämtning med ett splittat program och/eller om du tar fler vilodagar.

+ Personligt anpassad träning. Vid styrketräning är det du, eller en personlig tränare, som skräddarsyr övningar utifrån din nivå och dagsform. Det är större chans att känna efter och hoppa över/byta ut en övning som inte känns bra.

+ Hetsfritt. Är du redan en högpresterande människa kanske det bästa är att låta träningen vara prestationsfri? Åtminstone fri från tidspress. Förmodligen pressar du dig själv tillräckligt ändå för att få resultat.

styrketräningsprogram Crossfit vs styrketräning

– För enformigt och bekvämt. Det är lätt att gå till gymmet och köra samma övningar på samma vikter varje pass, tycker åtminstone jag, vilket både kan bli långtråkigt och leda till att fysiska resultat avstannar. Dessutom tränar du oftast bara en sak, styrka, om du inte kompletterar med kondition- och rörlighetsträning på egen hand. Enformighet som också kan resultera i stelhet och skador. Eller att man blir uttråkad och slutar träna helt.

– Ensamt? Behöver inte vara så om du tränar med en/flera vänner eller har många bekanta på gymmet att snicksnacka med, men de flesta jag ser stänger in sig i sin egen bubbla. Vilket också kan vara skönt avkopplande, men jag tror ändå att majoriteten mår bra av att bli sedda och känna gemenskap.

Slutsats?

Som du ser är Crossfit vs styrketräning framför allt en smaksak, men även rent fysiska aspekter kan påverka valet. Det finns det fördelar och nackdelar (ganska få enligt mig 😉 ) med allt och som ofta är det ändå personligt vad som är bäst. Och det du tycker är kul, plus där håller dig skadefri, ger kontinuitet över tid och därmed också resultat – fysiska som mentala.

Personligen älskar jag variation mellan olika träningsformer, styrketräning, löpning, yoga, Crossfit, skidåkning… Det gör mig knappast proffs på en sak, men håller mig som mest motiverad, allroundtränad och skadefri. Förstår samtidigt dig som fastat för en enda träningsform, eller har andra anledningar till att hålla dig till en sport, vilket såklart också kan vara grymt. Berätta gärna i en kommentar och dela om du har saker att lägga till gällande Crossfit vs styrketräning. Kram! /A

2 kommentarer
  1. Tack för det här inlägget. Jag tränar styrketräning sen ett år tillbaka och tycker mycket om att jag kan lyssna på dagsformen och träna i min egen takt. Dessutom är jag yogalärare och tycker det är skönt att inte vara i grupp när jag tränar utöver yogan. Jag har kompisar som har blivit helt frälsta i Crossfit och tränar varje dag. De tjatar att jag ska vara med och tycker deras sätt är det bästa sättet att träna. Men här finns fördelar för både och… skönt att få svart på vitt att styrketräningen också är bra!

    1. Ulrika – känner igen mig i det du skriver OCH dina vänner! Båda träningsformerna har sina för- och nackdelar. Glad att du gillade inlägget och framför allt att du hittat din favoritträningsform.

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras