Skivstångsprogram – 7 övningar för hela kroppen

Foto: Pär Olsson

Fria vikter.

Som kettlebells, hantlar, viktplattor och skivstångsprogram. Det bästa om du frågar mig. Dels eftersom variationsmöjligheterna är näst intill oändliga, alltså kul omväxlande om man vill. Dels att hela kroppen involveras och att rörelserna går att anpassa efter din egen kropps förutsättningar, liksom belastningen. Som nybörjare eller ovan vid en övning kan du köra med enbart skivstången (eller ett kvastskaft) och vill du kan du lasta på ordentligt tungt. Och övningsutbudet är stort.

Här ger jag dig ett skivstångsprogram för att träna igenom hela kroppen med 7 övningar att spara ner. Du hittar det även på min Instagram om det är enklare att kika där under träningen. Framöver kommer du få fler med andra redskap och inriktningar.

O.B.S. Antalet set och repetitioner anpassar du efter ditt syfte med träning, lust och dagsform. Här förslag på upplägg med runt 10 repetitioner per set, men du kan även öka vikterna och göra ex. runt 4-8 eller minska och göra uppåt 12-15 repetitioner om det passar dig bättre.

skivstångsprogram

Skivstångsprogram – 7 övningar för hela kroppen

  1. Utfallsgång, 4 x 20 steg
  2. Sumomarklyft med axeldrag, 3 x 10 reps
  3. Stående rodd, 3 x 10 reps
  4. Thrusters, 3 x 10 reps
  5. Sned bänkpress, 3 x 10 reps
  6. Hip-thrust, 3 x 10 reps
  7. Joystick med rotation, 3 x 10 reps

Upplägg: Välj ut några övningar eller kör samtliga. Antingen en övning i taget, som en cirkel eller kör du 2 övningar i superset med varandra. Lycka till med din träning! /A

Fler träningsprogram att välja bland hittar du här:

Styrketräningsprogram med 2-splitt, ett med 3-splitt, ett 4-splitt, ett baspass för under- och överkropp här, samt ett kroppsviktsprogram här.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras