Crawlteknik med Sarah Sjöström

”Hår som flyter runt och fastnar mellan fingrarna…

..kallt, blött, naket.. – sjukt obekvämt”. Där har du mina fördomar om att simma i bassäng, samtidigt som jag länge varit nyfiken på att lära mig crawlteknik. Jag måste ändå säga att det ser härligt ut att glida fram vid vattenytan, fritt, starkt och smidigt. Så när Vitamin Well lockade med att sin ambassadör, självaste OS-, VM- och Bragdguldmedaljören Sarah Sjöström, skulle bjuda på sina tips för bra crawlteknik kunde jag inte tacka nej. Att lära av proffs brukar ju vara en lyckad strategi.

Sarah Sjöström mötte upp mig och ett lika taggat – och nervöst – gäng för att gå igenom grunderna i crawlteknik på Eriksdalsbadet. Dels var flera av oss spända på själva sporten, dels att få träffa en världsstjärna. Men jag tror du ser på bilden att Sarah är en väldigt varm och jord(vatten)nära tjej, som inte blinkade en sekund för att ta bilder ihop med oss eller svara på frågor. Hela tiden med ett vänligt leende och enormt bjussig med sin kunskap.

Sarah förklarade och vi testade nya tekniker allt eftersom.

Crawteknik för nybörjare

  1. Hoppa i vattnet! Lugnt så långt.. 🙂
  2. Jobba med en sak i taget, utan stress. Det gäller även när du kommer till steget att simma sen, med lugna och kontrollerade crawltag där du sätter i armarna långt framför ditt huvud.
  3. Börja med att lära dig flyta, gärna på mage med ansiktet ner. Du ska göra dig så lång som möjligt när du simmar.
  4. Träna på att andas in med munnen och blåsa ut luft/vatten med näsan. När du andas ska du vrida hela kroppen, men försöka hålla höften stilla. Huvudet följer alltså med i kroppsrotationen tills munnen är ovanför vattnet och du kan andas in. Rotera sedan ner igen.
  5. Lär dig crawla med en arm i taget. Sträck ena armen rakt fram och tänk att axeln ska vara vid örat och armbågen upp mot taket. Upprepa med andra armen. Håll ihop fingrarna och så att handen blir som en skål. När du för tillbaka armen i ett crawltag så kan du göra det som en s-rörelse.
  6. Lägg till bensparkar där du tänker att kraften kommer hela vägen från magen, med lätt böjda knän.
  7. Tänk ”höga armbågar”, som att du ska ”lufta armhålorna” när du lyfter bakre armen i ett simtag där armbågen ska upp mot taket. Du kan även prova att nudda armhålan med tummen innan du sträcker armen framför huvudet för att få rätt teknik.

Svårt ändå. Tänker att jag är stark nog i axlar och bålen, vilket är en stor fördel i sporten, men fick inte till andningen. Och det är förstås en förutsättning för att orka crawla, ja – för all sport och livet över lag, men med simglasögon hade det kanske gått lättare att se under ytan. Det rekommenderar jag dig som vill prova att crawla, plus att verkligen ta ett steg i taget enligt punkterna ovan och öva, öva, öva – utan stress.

Förutom crawlteknik fick vi även prova vändningar, frånskjut vid kanten och fjärilsim. ”Tänk att ni är delfiner som liksom hoppar fram vid vattenytan”. Hmm. Min delfin såg nog mer ut som en bortkommen flodhäst, haha, med andningssvårigheter. Men det var väldigt roligt att testa.

Vi försågs även med god dryck, bars och handdukar. Det krävs energi när man simmar, vilket var tydligt på min hunger hela eftermiddagen sen. En betydligt tuffare sport än den ser ut, vilket också var bra att få känna på för mer förståelse. All respekt till alla simmare, inte minst den här tjejen.

Efter. Lika blå läppar som roll-upen i bakgrunden och glad över äran att ha fått lära av en stor förebild. Jag kan intyga att Sarah Sjöström inte ”bara” är en av världens bästa simmare, hon är även pedagogisk och tålmodig som coach. Jag fick med mig en hel del goda råd inför framtida simning och dessutom en snabb intervju som du kommer kunna ta del av på SportHälsa. Tack Sarah och Vitamin Well som bjöd in!

Vill även tacka alla övriga i gruppen. Flera var nybörjare, vissa hade mer erfarenhet och alla peppade varandra till mer mod och krafter.

”Hår som flyter runt och fastnar mellan fingrarna, kallt, blött, naket.. – sjukt obekvämt” då?

Nej på första raden, Eriksdalsbadet var rent och fint, men allt annat stämde. Frös så jag skakade mot slutet av timmen och tror jag bär med mig endel dåliga vibbar från skolgympatiden, plus att jag inte fick till det viktigaste – att andas. Får lite panik av att ha ansiktet under vattnet. Men precis som med många andra träningsformer skulle jag säkert kunna lära mig crawteknik och t.o.m. gilla simning av jag gav det en chans. Rörelseglädjen sitter ju redan, så det är ju mest att vänja sig vid ett nytt element tänker jag.

Å andra sidan måste man inte hålla på med- eller tycka om allt, men nog är det en fantastisk känsla att det är möjligt? Att det aldrig är för sent att lära sig något nytt? Kram! /A

Fler lästips relaterade till crawlteknik och utmaningar:

2 kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras