Träna med kroppsvikt – program till din hemmaträning

Det absolut bästa redskapet ändå?

Att träna med kroppsvikt. Det finns enormt många bra övningar där du inte behöver mer än dig själv, vilket gör träningen tillgänglig precis var som helst. Hemma, på resan, jobbet eller utomhus t.ex. Sen är det knappast brist på övningar som är vårt största hinder – jag vet. Själv tycker jag det är väldigt svårt att motivera mig till hemmaträning, men ibland är det bästa lösningen och då bara kör jag.

Ovan ser du en bild från 2012 då Junior och Jonna var bebisar. För det mesta följde dom med till MiniSats, men om någon blev ledsen och inte ville vara där, var sjuk eller vi hade ont om tid brukade jag träna med kroppsvikt hemma. Samma sak efter min rectus diastasoperation, när vi reser bort eller jag helt enkelt inte orkar gå till gymmet. Och det behöver inte betyda mindre effektiv träning, men övningarna nedan är tänkta att passa de flesta, oavsett nivå.

Här ett program för dig som vill träna med kroppsvikt att spara ner. Du hittar det även på min Instagram om det är enklare att kika där under träningen. Framöver kommer du få fler med andra redskap och inriktningar.

Träna med kroppsvikt – effektivt program för din hemmaträning

  1. Uppvärmning: hoppande utfall, 3 x 20 reps
  2. Squat to stand med rotation och sträck, 3 x 10 reps
  3. Armhävningar med rotation, 3 x 10 reps
  4. Enbens knäböj, 3 x 10 reps
  5. Hälsande hunden, 3 x 10 reps/sida
  6. Lårcurl med vän (alt. fäst fötterna bakom en ribbstol/sängstomme eller annat), 3 x 10 reps
  7. Smala armhävningar med benindrag, 3 x 10 reps
  8. Planka till sidoplanka, 3 x 10 reps
  9. Bäckenlyft på hälarna, 3 x 10 reps
  10. Fällkniven, 3 x 10 reps

Upplägg: Välj ut några övningar eller kör samtliga. Antingen en övning i taget, som en cirkel eller kör du 2 övningar i superset med varandra. Lycka till med din träning! /A

Fler träningsprogram att välja bland hittar du här:

Styrketräningsprogram med 2-splitt, ett med 3-splitt, ett 4-splitt och ett baspass för under- och överkropp här.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras