Veckans wod – provpass på Fit4Life Crossfit

crossfit

Ibland måste du släppa något bra för att få något bättre.

Släppa kontrollen och hänga med kollegorna på crossfit t.ex. Men kanske inte med båda armarna, det är ok att ha ena kvar i den stabila och trygga världen om du behöver.

”Är fortfarande livrädd för crossfit. Det måste vara namnet: cross (= R.I.P. / dödskors / don´t do it) fit (= krävs ”deffad superatlet”). Men lovade att haka förra året – och har man sagt det högt händer det. Även till dig nu.”

..skrev jag på Instagram. Stämmer, liksom att vissa övningar jag är osäker på känns läskiga, men just att släppa kontrollen är kanske min största skräck. Och styrka. Jag vill helst planera min träning själv, förbereda mig fysiskt och mentalt, så att överlåta detta till andra känns läskigt. Därför väldigt nyttigt för mig och skönt att bara ge järnet utan att behöva tänka, men samtidigt bra med min bromsande kontroll ibland.

Du som följt mig ett tag minns kanske att jag provade crossfit ett tag då jag precis börjat jobba på SportHälsa? Att det efter en tid ledde till en axelskada, förmodligen p.g.a. överbelastning och ett fall på det. Jag har svårt att hålla igen med energi och pepp från alla runtomkring, glömmer att känna efter och matar på även om kroppen är trött. Och vid crossfit är tempot högt, vilket både har flera fördelar och kan leda till okontrollerade rörelser och skador. Därför kommer jag aldrig överge min trygga styrketräning helt, men överväger att köra crossfit någon gång i veckan eftersom det är så kul – inte minst för gemenskapen med mina jobbarkompisar.

Lång inledning, men kändes viktigt att få med mina tankar till dig som är i samma situation och/eller är nyfiken på crossfit (läs gärna den här texten jag skrivit för mer information om träningsformen). Här hittar du upplägget på den wod (workout of the day) vi körde på Fit4Life Crossfit om du vill prova. Kanske dra med en kompis och köra:

Fit4Life Crossfit i Vasastan är en liten och hemtrevlig box där jag fick bra bemötande och känsla.

Veckans wod – provpass på Fit4Life Crossfit

AMRAP 1 (= as many reps as possible)

  • 20/15 cal (för killar: ro/cykla/kör ski erg tills panelen visar ”20 cal”, tjejer 15 cl).
  • 6 devil press (håll i hantlar – ner i en burpee – svinga upp hantlarna över huvudet x 6)

Dessa två stationer direkt efter varandra så många gånger som möjligt under 6 minuter. Sen vila 3 minuter innan…

AMRAP 2

  • 20/15 cal
  • 8 thrusters (håll hantlar vid axlarna – ner i en knäböj – upp med en axelpress)

Dessa två stationer direkt efter varandra så många gånger som möjligt under 6 minuter. Sen vila 3 minuter innan…

AMRAP 3

  • 5 burpees
  • 10 hängande benuppdrag

Dessa två stationer direkt efter varandra så många gånger som möjligt under 5 minuter. Sen avslutade vi med rörlighetsövningar, fantastiskt skönt.

Min vän/kollega Ewelina visar dig känslan efter. Det ger verkligen en kick att ta i allt man har tillsammans i en grupp, så jag förstår att många fastnar för träningsformen. Dessutom väldigt allsidigt med både guidad styrka, kondition och rörlighet – PLUS gemenskap.

Du kommer garanterat kunna ta del av flera wods här i bloggen, men som sagt – även annat. Personligen mår jag bäst av variation, spänning och inkänning i en bra mix. Puss! /A

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras