10 träningstrender 2020 – Sweaty Business listar

Med namnet ”trend o träning” var olika träningstrender mitt huvudfokus på den här bloggen i begynnelsen.

Du som följt mig minns kanske att jag brukade sammanfatta träningstrender jag noterat genom mitt jobb i branschen varje år? Och nja, jag tycker mycket av det jag sett tidigare fortfarande lever kvar med några enstaka raketer. De här trenderna från 2016, om både träning, mode, kost och hälsa, kan du t.ex. räkna med även under 2020.

I år har jag inte gjort någon ingående egen spaning (bara lite i slutet), men någon som har koll är Brian van den Brink som du ser på bilden med gummiband ovan – grundare av Sweaty Business. Här listar han vad kan vi förvänta oss av 2020 i träningsväg utifrån uppsnappade artiklar, bloggar, egen research, poddgäster samt olika trendrapporter. Mer ingående om allt kan du läsa här.

10 träningstrender 2020 – Sweaty Business listar

1. Hybrid är grejen

Träningsbranschen blir allt mer en mix av allting. Träningsformer som CrossFit, Yogalates, HIIT & Run har gjort att tidigare kombinationer av discipliner har mixats ihop i spännande och engagerande kombinationer. Inget tyder på att kreativiteten kommer att avta inom detta område. Men vi ser även andra typer av varumärken bygga egna studios/gym samt och träningsappar. Trenden är tydlig – bygg ett stort och troget följe via sociala medier och events, skapa sedan produkter som du kan kapitalisera på.

träningstrender
MyMowo är ett av alla exempel på digitala träningstjänster.

2. Lättillgänglighet

Vi vill träna när som helst och hur som helst. Vi streamar musik, filmer och tv-serier. Nu är On-demand-fitness-eran på starkt intåg, både innanför gymmets väggar och i övriga livet. Med jättar som Wexer, Les Mills, Peleton och Life Fitness som investerar i innovativa lösningar för olika målgrupper så har vi bara sett början på denna era. Men kannibaliserar on-demand på människor som annars skulle gått till gymmet? Tvärtom pekar en hel del på att ”digital fitness” hjälper till att öka den totala marknaden och hjälper fler hitta till gymmen. Enligt Les Mills så migrerar ca 30% av alla som tränar med Les Mills On-demand från hemmaträning till fysiska träningsanläggningar. Digitaliseringen har hjälpt dem överkomma visa fundamentala hinder för att ens ta sig till gymmen; pris, bekvämlighet och brist på tid. Även Sweat with Kayla är värt att nämna här – en av världens största träningscommunities för kvinnor.

träningstrender

3. Big Box biter tillbaks

”If you can’t beat them, join them.” Under de senaste 10 åren har antalet träningsstudios formligen exploderat på många internationella marknader. I Sverige har utvecklingen gått trögare, men nu händer det verkligen saker. Barry’s Bootcamp är redan etablerat i Stockholm och Göteborg, men svenska koncept som Fightbox, WörkOut, HIIT Basecamp, SPR Athlete Factory med flera har på kort tid byggt starka lokala varumärken. Mot dessa specialister har s.k. ”Big Box gym” (fullservice-anläggningar) haft lite, eller inget att sätta emot. Men nu går det inte att vänta längre med att se ”vart det tar vägen”, vi kommer se fler stora gym skapa studios eller koncept-i-koncepten för att möta kundernas behov och önskemål kring den här typen av upplevelser. SATS var tidigt på detta område med sina koncept Build n’ Burn samt Hi-Yoga. Vi ser även en spännande satsning i Kristianstad där TryggaFitness byggt utifrån ett ”koncept-i-konceptet”-tänk redan från start med flera olika studios under ett gemensamt tak.

4. Aggregators är här för att stanna

Tjänster som sammankopplar användare med en mängd olika träningsstudios/gym i ett digitalt medlemskap är på stark framväxt. Särskilt lite yngre målgrupper( särskilt Generation Z och Millennials) tycks uppskatta möjligheten att ”träna runt” på olika träningsanläggningar, självklart också drivet av att det finns ett allt större utbud av träningsstudios som specialiserar på specifika träningsformer. Att vara medlem på ett gäng olika studios skulle vara svårt att klara av rent ekonomiskt för majoriteten av kunderna, men att däremot, till en rimlig kostnad, ha tillgång till hundratals, potentiellt sett tusentals, olika studios, gör det hela hanterbart. Företag som ClassPass, Bruce och Swiftr är här för att stanna, till kundernas stora glädje. För gymmen? Det återstår att se, men det går inte att inte förhålla sig till dessa tjänster.

barry´s träningstrender
Elin Kjos på Barry´s Bootcamp är ett utmärkt exempel på stjärninstruktör.

5. Rise of the Rock Star Instructor

I en tid av automatisering och digitalisering är inspirerande individer en av få tillgångar hos gym som konkurrenterna inte rakt av kan kopiera. En enda instruktör/tränare kan locka och bibehålla hundratals medlemmar för ett gym över tid. Ett team av dessa kan helt förändra en anläggnings business. Dessvärre ser vi att instruktörslönerna, på generell basis hos traditionella träningsanläggningar, knappt rört på sig under de senaste 20 åren. Hos nischade studios, vars marknadsföring och försäljning till stor del hänger på dessa ”rock star instructors”, kan instruktörer/tränare tjäna väldigt bra pengar genom att locka deltagare till sina pass. För att människor ska behandla tränaryrket som ett ”riktigt” jobb behöver ersättningar och anställningsformer/arbetsförutsättningar komma upp ett par snäpp. Det är bra med en FRISK-certifiering för personliga tränare och utbildningsföretag, men när kommer licens för arbetsgivare i branschen, så att arbetstagarna vet vilka arbetsgivare som har professionella upplägg för sina anställda avseende bl a arbetsvillkor, löner, introduktionsplaner, individuella utvecklingsplaner och arbetsverktyg (mobil, dator, appar/datorprogram med mera)? Här finns det dessvärre en hel del att göra.

6. ”Plant-Based” kost vinner mark

Vi kan inte prata träningstrender utan att prata om vad som händer på kostsidan utav branschen. Hållbarhet har blivit en viktig fråga under de senaste åren, och detta sveper över alla branscher. Under de senaste åren har konsumenter erbjudits veganska eller vegetariska alternativ med både hälsa och hållbarhet i åtanke. Vi går nu mot en annan term: växtbaserat.

Delar av världen har rört sig mot det växtbaserade territoriet under de senaste åren. Det förutspås att endast 20% av den globala befolkningen år 2040 kommer att äta ”riktigt” kött. 35% kommer att konsumera laboratorieodlat kött, och 25% kommer att konsumera veganska alternativ. Det är säkert att säga; trenden är här för att stanna.

Majoriteten av de växtbaserade produkterna är veganska, men deras målgrupp är inte alltid nödvändigtvis helveganer. Beyond Meat och Impossible Foods har redan gjort avtryck i branschen, och i Sverige ser vi t ex hamburgerkedjan Max och Oumph satsa stort.

7. Strålkastarskenet hamnar på sömn och återhämtning

”Fitness” kommer att utvecklas i framtiden. Det kommer att läggas större vikt vid vad som händer före och efter träning, liksom under. Den tid vi spenderar på återhämtning är lika viktig som vår träning och kommer att ha betydande effekt på träningen i sig. Detta kommer att handla om aspekter som våra sinnestillstånd, sömnen, stressnivåer och kost. Koncept som ReCOVER, STRETCHLAB, POP N’ REST och Be Time är alla konkreta exempel på denna utveckling.

Generellt sett kommer mer uppmärksamhet att ges åt holistiskt välbefinnande 2020. Återigen spelar teknik en stor roll i detta. Exempel på detta inkluderar appar som gör att vi kan ”tracka” vår sömn och teknik som är utformad för att hjälpa oss att förbättra våra sömnmönster, liksom meditationsappar som exempelvis Headspace. Eller, varför inte ta en gammal hederlig stretch?

8. Extertainment blir mainstream

När gränserna mellan träning och underhållning fortsätter att suddas ut är åldern för “exertainment” inne och 2020 ser ut att vara det år som verkligen gör en impact. Förvänta dig att se underhållnings- och mediagiganter gå in i fitnessmarknaden, med företag som SoulCycle som nyligen investerat stort i en 20-personer stark medieavdelning som ägnar sig åt att leverera transformativt marknadsföringsinnehåll som kompletterar studioupplevelsen i deras cykelsalar och samtidigt adderar nya intäktsströmmar. SoulCycle har även arrangerat ett antal live-spelningar under cykelpass med både etablerade och ”up-and-coming”-artister.

9. Ännu mera wearables

Fitness wearables är en av de svåraste trenderna inom träningsbranschen att hänga med kring; eftersom teknik utvecklas så snabbt. Wearables har varit fitnessbranschens viktigaste tillväxtsegment under 2019. Bärbar teknik som fitness trackers, smartwatches och pulsmätare har rankats i topp tre år i rad i ACSM:s årliga undersökning om de hetaste globala träningstrenderna.

När en gigant som Google ger sig in i wearables-racet genom att köpa upp FitBit vet vi att det kommer att hända extremt mycket framöver.

10. Träning i grupp

Även om det inte är en ny trend, kommer 2020 att se gruppträning ta sig till nästa nivå. Det är de sociala aspekterna av gruppträning som främst tilltalar konsumenterna. Särskilt Millennials och generation Z. Med tanke på att de utgör 80% av medlemmarna på träningsanläggningar är det ingen överraskning att gruppträning är så populär. 2020 kommer trenden att utvecklas ytterligare, med en rad nya klasser/koncept för konsumenterna att utforska.

Läs även Sweaty Business tidigare rapport, “Träningstrender 2019”.

Mina egna trendtankar?

Jag har också noterat mycket av det Brian beskriver ovan, men har även lite annat jag tror på:

  • Nischade träningsresor. Eftersom vi inte nöjer oss med en aktiv vardag utan även vill hålla igång på semestern och lära oss mer. Surfa, yoga, spela paddel t.ex. Tiden är helig och kan vi slå flera flugor i en smäll gör vi gärna det.
  • Detox. Och då tänker jag inte på gröna drinkar, utan från skärmar, stress och folkmassor. Som motpol till   vår uppkopplade och tidseffektivt livsstil inser allt fler vikten av lugn. Att meditera, vistas i naturen, att logga ut och vara/omge sig med tystnad. Ingår under sömn- och återhämtningspunkten, men utan teknik för den mer ”extremt” hälsomedvetne. Den digital detoxen innebär även att rensa i sociala flödet och ”avfölja” profiler som ger en negativ energi. Detta gäller även övrigt i dagens överflöd av information och happenings. Vi värderar vår tid allt högre och tvingas därför välja bort för att få plats för det som verkligen betyder något.
  • Personlighet. Dels fortsätter personlig träning, IRL och digital, att växa. Dels får vi hjälp med skräddarsydda kost- och hälsoråd och lyssnar mer på personer vi litar på har tillräckligt med information om oss, eller som vi själva tycker att vi känner, än ytliga kontakter. Vi vill bli sedda, berörda, höra personliga åsikter och rekommendationer. Precis som ”Rock Star Instructors” används Influencers därför som reklampelare i allt större utsträckning – även inom träningsbranschen.

Vad tror du? Har du några tillägg och tankar om träningstrender 2020? Skriv gärna i en kommentar! /A

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras