Träningspass för styrka + rörlighet + puls – triset med underkroppsfokus

STYRKA + RÖRLIGHET + PULS – men det är ju 3 önskningar i 1!?

Japp. Ett träningspass för dig som inte heller vill välja – och hålla träningen kort. Som utlovat kommer här Kinderägget jag körde på Jormgymmet förra veckan, att inspireras av eller om du vill köra det rakt av. Ett triset med sköna rörlighetsövningar innan/mellan styrkeövningarna och pulshöjare på vägen till/från gymmet:

Träningspass för styrka + rörlighet + puls – triset med underkroppsfokus

  • Rörlighetsövningar till uppvärmning, exempelvis den här sekvensen.
  • Styrketriset (d.v.s. kör alla 3 övningar direkt efter varandra) med 10 reps per övning/sida x 3. Kort vila eller yogaposition (bild ovan + de 2 nedersta) mellan varje varv.
    1. Reverse elevated split squat (bild 2).
    2. Draken (bild 3).
    3. Höftlyft (bild 4).
  • Yoga/rörlighet: skulderstående (bild 5) + plogen (bild 6) + huksittande. Flika in där du känner att det passar, exempelvis mellan styrkeövningarna.
  • Puls t/r till gymmet, exempelvis på spark, jogga, gå, ro, cykla, hoppa hopprep eller svinga en kettlebell.

träningspass

Reverse elevated split squat.

Draken. Kör lika många repetitioner per ben.

träningspass

Höftlyft. Avancera genom att lyfta ett ben, gör enklare genom att plocka bort vikten.

träningspass

Skulderstående. Bra att vända upp och ner på världen ibland.

träningspass

Plogen. Skön stretch av baksida lår och sägs ger massage av tarmarna.

Önskar dig ett gott nytt träningsår!

För egen del blir det en lugn start på 2020 för att ta farväl av storbarnen. Dom åker hem några dagar tidigare än mig, Junior, Jonna och kusin Oliva som också kommit hit. Fotbollsmatcher och annat väntar dem i stan, medan vi andra inte har något speciellt förrän nästa vecka. Själv kan jag jobba på distans i klämdagarna. Kram! /A

Fler rekommenderade träningspass för flera funktioner

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras