Bästa träningstiden på dygnet? Svar på läsarfråga

optimala träningstiden

När är den bästa träningstiden på dygnet?

En fråga jag fått av en läsare som kanske även du är intresserad av få svar på? Jag tjatar ju ofta om att allt är individuellt, vilket även borde gälla den optimala träningstiden, men jag luskade ändå i ämnet ifall det finns riktlinjer som är bra för oss alla. Jag föredrar själv att träna på morgonen, men det behöver ju inte vara optimalt för prestationen? Det här är vad jag hittade eller lite efterforskning.

Den bästa träningstiden på dygnet

  • Enligt studier är tiden då du presterar bäst främst en vanesak. En morgonmänniska kan anpassa sig och träna lika bra på eftermiddagen/kvällen, men däremot verkar det som att personer som är kroniskt morgontrötta har markant bättre prestationsförmåga kvällstid.
  • Andra skillnader är små detaljer som att kroppsvärmen tenderar att vara högre och kortisolnivåerna lägre senare på dagen, vilket talar för att det skulle vara bäst för muskelutvecklingen, men…
  • Hormonellt är den tid då du orkar träna som hårdast bäst att gå efter, istället för ett specifikt klockslag. Detta eftersom all styrketräning ökar testosteronnivåerna, även om dessa naturligt är högre senare på dagen.

Summa summarum..

..är den optimala träningstiden enligt mig den då du 1. har möjlighet att träna och därför kan upprätthålla en kontinuitet, 2. då upplever som mest energi. Klockslag och fysiologiska faktorer har mindre betydelse om du inte är yrkesidrottare.

Mitt optimala upplägg är att sova tills jag vaknar av mig själv, vilket brukar vara till ca kl 7. Hinna dricka kaffe, äta ett mellanmål och sen köra igång vid 8-snåret, oavsett om det är kondition- eller styrketräning. Vilken tid på dygnet upplever du vara bäst att träna för dig? Kram! /A

Fakta hämtat från träningslära.se

Fler relaterade lästips:

4 kommentarer
  1. Sen kan ju andra faktorer spela in, jag bor själv i ett betydligt varmare klimat (Brisbane, Australien), och får sommartid försöka träna runt 05:30, när det fortfarande är svalt nog (bara runt 28 grader och fuktigt…). Har vant mig vid att träna innan frukost! Men härligt att springa bland palmerna och lyssna på julmusik i hettan!

  2. Egentligen på morgonen vid 8-9, men är helt omöjligt till vardags. Då blir det vid 17-tiden. Har hunnit vila lite efter jobbet och innan kvällsmaten. Morgonträning blir det på loven istället.

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras