Bryt ditt stillasittande med 3-minutersprincipen

Visst är det märkligt att något så harmlöst som stillasittande är en av våra största hälsobovar?

Indirekt vår egen smarthet, eftersom det är människans uppfinningar som gjort stillasittande till en stor del av livet. Vi lär oss sitta still i skolan för att lära oss saker inför att sitta still på ett jobb, ja även fritiden framför olika skärmar. Om jag ska generalisera. Och såhär på helgerna är många av oss som mest stillasittande, även barn.

Upp till ca 6 års ålder har vi ett inbyggt behov av att röra oss. Skärmar kan dock bromsa den naturliga instinkten att röra sig, utforska världen och lära sig nya rörelsemönster. Visst, jag ser mycket bra med den digitala utvecklingen också som är en del av våra liv och ett sätt att nätverka, men pauser är bra.

Bryt ditt stillasittande med 3-minutersprincipen

Många goda effekter av fysisk aktivitet får vi på längre sikt, men mycket bra händer även direkt. Att röra sig lite och ofta är smart och det krävs inte så mycket för att vända den negativa effekten av stillasittande. Små pauser gör oss både piggare, gladare, leder till bättre koncentrationsförmåga och minskar insulinnivåerna i blodet. En bra riktlinje är:

3 minuters rörelsepaus efter 27 minuters stillasittande

Ok, men vad kan man hitta på för att bryta sitt stillasittande då? Som alltid är att ”gå ut” min första rekommendation, men ibland har ingen lust. När det mest är mörkt och geggigt ute t.ex, även funkar då också med rätt kläder och attityd. Jag har ändå samla några förslag till er som hellre vill vara inne.

10 knep som uppmuntrar till rörelse inomhus

1. Lättillgänglighet. Det måste vara enkelt. Hantlar i garderoben kommer förmodligen stanna i garderoben, medan prylar du har framme används.

2. Släpp perfektion. En stilig vas från faster Lisa eller skratt och rörelse? Ibland måste vi välja bort något bra för att få något bättre. Och ibland behöver vi inte kompromissa, med rörelseredskap i fina färger som smälter in i hemmiljön.

3. Placera ut ”rörelsestationer” i hemmet. En gymboll är t.ex. omöjlig att låta bli på vägen till toaletten, häng upp ringar i hallen, blås upp ballonger och lägg en mjuk matta i barnrummet som lockar till kullerbyttor och andra konster. I filmen får du fler idéer.

4. Bollar. Oavsett form – alltid lika populära att trixa med, kasta till varandra, göra olika lekar med eller använda i sin träning. Spökboll är en kul lek för alla åldrar, men kräver större yta och fritt från ömtåliga prylar.

5. Öppna ytor. En massa möbler är överskattat om du vill ha plats för rörelseglädje. Ge utrymme för aktiva lekar, som att hjula, springa, dribbla med boll, hoppa hage eller hopprep på.

6. Prioritera pauser. Allt svårt blir lätt när du fått in det som en vana i livet och fram tills dess kan du behöva träna på saken. Ställ klockan och lämna skärmarna eller andra sysslor för att röra på er tillsammans en gång i halvtimmen. Vi är ju skapta för att röra på oss och med tiden hittar kroppen tillbaka till suget. Då kommer längtan efter att upp och hoppa automatiskt.

7. Använd boken ”Rörelserik – 52 utmaningar som får igång hela familjen” av Terese Alvén. Den är som en gigantisk idébok, full av roliga saker som vinner över stillasittande. Exempel på 8 lekfulla övningar att köra tillsammans hittar du här, annars rekommenderar jag varmt att du köper en bok.

Du hittar Rörelserik bl.a. på Adlibris eller Bokus för 199 kr. Samtidigt som du får massor av inspiration och konkreta lösningar för ett rörelserikt liv bidrar du till Cancerfonden dit pengarna går.

8. Hitta naturliga rörelsemål. Att förena nytta med nöje är inte fel och ursprungligen var det ju så här vi rörde på oss. Jagade/samlade/odlade/fiskade vår mat, vilket idag ofta handlar om att gå till affären och bära hem matkassar. Eller att städa, där alla kan få en varsin uppgift, gå ut med soporna, vattna blommorna.. Ja, det finns mycket som behöver göras och som blir roligare ihop med punkt 9.

9. Sätt på musik. Få saker lockar till spontan rörelse som musik. Hemma hos oss är det i alla fall ingen (av barnen i alla fall) som sitter still framför Idol, Så Mycket Bättre eller när jag brassar på mina favoritlåtar.

10. Kombinera skärmtid med rörelse. Det ena utesluter inte det andra och ibland går sakerna att slå ihop. I det här filmklippet visar vi hur man kan få aktiv skärmtid genom att tillföra lite rörelse. Bara en sån sak som att sitta på en boll samtidigt som du jobbar vid datorn aktiverar massor av små muskler i bålen och förbättra din hållning.

Bilder och filmklipp med redskap från Abilica Active.

Önskar dig en riktigt härlig söndag. Kram! /A

Fler relaterade lästips

2 kommentarer

    Berätta vad du tycker

    Din e-postadress kommer inte publiceras