4 favoritfilmer med TRX / Sling Trainer

”Skulle du kunna lägga upp ett helkroppspass med TRX?”

..frågade en följare på Instagram. Självklart! Och inte bara ETT pass med TRX / annan Sling Trainer tänkte jag, utan flera. Det har varit mycket nu ett tag, med både Frisk och Stark Familj och Allt för Hälsan – utöver jobbet på SportHälsa och annat. Därför har jag inte hunnit filma några nya övningar åt dig, men samtidigt är det ju onödigt att uppfinna hjulet på nytt.

Här har jag samlat några av mina favoriter med TRX och Abilicas Sling Trainer. Hoppas du hittar något som känns kul att prova.

4 favoritfilmer med TRX / Sling Trainer

Helkroppspass med SlingTrainer – 8 övningar

  1. Knäböj + bicepscurl
  2. Rodd
  3. Pistol squat
  4. Omvända flyes
  5. Reverse elevated split squat
  6. Tricepspress över huvudet
  7. Sidoplanka med armrotation
  8. Hög planka med knäindrag

Upplägg, alt. 1: Kör 3 set med 10 repetitioner per övning och sida i cirkel med alla övningar direkt efter varandra och 1 minuts vila mellan varje varv.

Upplägg, alt. 2: Kör övning 1 i superset med övning 2, övning 3 + 4, 5 + 6, 7 + 8. Varje superset kör du 3 gånger med 10 repetitioner per övning och vilar ca 30-60 sekunder mellan varje.

Fredagsfys i Lassebacksgymmet – 7 övningar med TRX, gummiband och gunga

  1. Over head squat med TRX (alt. med stång / kvastskaft)
  2. Hög rodd + excentriska omvända flyes i TRX (alt. med gummiband eller räckhäv)
  3. Bulgarian split squat i TRX (alt. med bakre benet på en bänk, gunga eller liknande)
  4. Låg rodd + corerotation i TRX (alt. rodd med gummiband, hantel, skivstång)
  5. Axelrotation utåt med gummiband (alt. i kabelmaskin eller med hantlar)
  6. Gung-push ups + magindrag (alt. vanliga push ups med knäindrag)
  7. Core anti-rotation med gummiband (alt. i kabelmaskin)

Upplägg: 3 x 12 repetitioner per övning och sida.

Träning med TRX – 4 favoriter för hela kroppen

  1. TRX overhead squat
  2. Hög rodd + omvända flyes
  3. TRX pistol squats
  4. Hög planka med push-ups + benindrag

Upplägg: Kör förslagsvis 12 repetitioner av varje övning/för varje sida direkt efter varandra. Vila en minut och upprepa sen i 3-4 varv för ett effektivt helkroppspass.

Filmen med övningar för hela kroppen hittar du både på Bodystore´s inspirationssaft, här och på min YouTube-kanal. Just nu är TRXer dessutom på kampanj med 16% rabatt hos Bodystore  – en investering jag verkligen rekommenderar!

Helkroppspass med TRX

  • Pistol / enbensknäböj
  • Hög rodd
  • Bulgarian split squat / utfall
  • Omvända flyes
  • Overhead squat
  • Bröstpress
  • Bicepscurl
  • Tricepspress över huvudet
  • Plankan med benindrag + bensax

Förslag på upplägg:

1. Gör alla övningar i en cirkel med 10-15 repetitioner per övning/sida. Upprepa 2-4 varv och vila vid behov.

2. Gör två övningar i superset med varandra, d.v.s. kör två övningar på raken efter varandra. Vila och upprepa ca 3-4 gånger med mellan 10-15 repetitioner per övning.

3. AMRAP – as many reps as possible. Gör så många repetitioner du orkar med god teknik av varje övning.

Lycka till om du provar något av passen. Önskar dig en fin fredag! /A

1 kommentar

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras