Wod med Pischa Strindstedt – tufft och lekfullt pass

Det händer att jag blir piskad av Pischa Strindsted.

Om du följer Pischa, den välkända tränaren från bl.a. Biggest Looser, på Instagram så förstår du vad jag menar. Hon använder ofta taggen #pischapiskar om sina pass med PT-kunder och grupper, tuffa och kärleksfulla, igår för oss.

Allt för Hälsan hade bjudit in ett gäng bloggare och pressfolk till en försmak av mässan i Pischas gymstudio Wörkout på Sveavägen. Jag hade inte varit där tidigare, trots att gymmet fyllt ett helt år och det var även länge sen jag svettades med Pischa. En riktigt rolig morgon – OCH svettig!

Vi delade upp oss i par, jag med min klippa Derin, för att sen bli ”piskade” i en tuff och lekfull wod. Om du inte är hemma i crossfitvärlden betyder wod ”Workout Of the Day” och upplägget hittar du nedan om du vill prova ihop med en vän.

Pischas wod – tufft och lekfullt pass

Upplägg: Timecap: 35 min, d.v.s. målet är att hinna igenom alla 3 block på denna tid. Här jobbade vi i par, där vi delade upp repetitionerna mellan oss eller löste av när den ene behövde vila. Alltså även fint för att skapa teamwork.

Uppvärmning: Jogga 5-10 minuter med växelvis höga knän, spark i rumpan, cirkla armarna. Avsluta med rörlighetsövningar.

Block 1 x 3

  • 40 x wallballs.
  • 30 x budy rows (en håller stadigt i en pinne medan kompisen hänger mellan benen och drar sig upp i en räckhäv).
  • 20 x kb marklyft.

Block 2 x 4

  • 50 x push-ups (så många som möjligt på tå, sen på knä eller med händerna mot något högt).
  • 40 x budy dips (ena personen står på alla 4 medan den andre gör dips med en hand på skuldran och den andra på höften).

Block 3 x 5

  • 20 x sprints (kort sträcka med spurter).
  • 30 x kb swings.

Kör så snabbt som möjligt utan att fuska med tekniken. Då är det bättre att låta kompisen ta över, för skadefri går alltid först. Have fun! Några inspirationsbilder hittar du nedan.

Derin kör wallballs så det ryker. Du hittar även mina bloggvänner Petra och Karin m.fl. i bakgrunden. Underbar energi i rummet!

Marklyft med kettlebells. En av alla övningar jag inte kör så ofta, därför extra kul. Och jobbigt.

Armhävningar. Blir övningen någonsin lättare? Både Derin och jag gick över till att köra på knä efter en stund.

Sprint, påhejade av Pischa! Älskar hennes sätt att både puscha på och ge beröm på samma gång.

Kettlebellsvingar. Här sprutar svetten vill jag lova.

Efter. Lika glada och nöjda som vi ser ut, men nja, inte med den typiskt stela grupp-posen.

Bättre!? TACK grymma coach-Pischa, Allt för Hälsan och övriga på plats för en härlig energikick. Och du som läser, prova gärna upplägget för en likadan.

Vi fick även med oss Pischas nya bok ”Wörkout – tufft och lekfullt”, träning för alla av henne själv och Åsa Bonelli. Dessutom boken ”Alkoholfritt till maten” av Richard Man, frukost, smakprov på koffeinfria drycken Clean (yeay för fler koffeinfria alternativ för oss som föredrar att få i oss koffeinet i kaffeform), samt träningskläder från I CAN I WILL och lite annat smått och gott. Visar dig mer om detta en annan gång.

Puss och hej! /A

4 kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras