Släpp onödig oro över vad du äter – 5 knep hur

Tänker du mycket på vad du äter?

Planerar för att få i dig optimal näring inför- och efter träningen, för att följa olika riktlinjer och känner oro att få i dig ”fel” mat? Hälsotrenden som gör oss mer medvetna om vad det vi äter innehåller är super på många sätt, men inte alltid. Problemet är att råden ofta når dom som redan har bra koll och som kan bli FÖR fixerade. Att äta näringsrikt är viktigt, men i vissa fall kan det vara bättre för hälsan att chilla lite. Släppa onödig oro och tankekraft kring det du äter.

Känner du igen dig i det jag beskriver? Det är till dig jag skriver här.. ♥

Släpp onödig oro över vad du äter – 5 råd

1. Det finns tusentals dieter och ”regler” över hur du bör äta, men bara ett sätt som passar DIG. Du är unik och kan bara utgå från dig själv. Så släpp allt annat och ät det du själv mår bäst av. Alla påståenden som cirkulerar har mer syfte att sälja produkter och kokböcker än att ge dig hälsa. Var källkritisk till alla budskap som florerar.

2. Analysera VARFÖR du mår dåligt över det du äter/inte äter. Det finns många myter du kan krossa (se länken i nästa punkt) för att slappna av mer. Ta sen ett pyttesteg i taget mot en positiv förändring.

3. Läs gärna inlägget ”våga äta – basic näringslära och myter om kost”. Det är fortfarande min inställning och metod för att äta ”bra” – både med tanke på näring och njutning. Ur inlägget:

4. Ett enkelt tankesätt jag själv använder mig av när jag kombinerar en måltid, utan att behöva räkna kalorier, väga eller ha annan djup kunskap om kost, är att den innehåller 5 saker:

1. En del grönsaker/frukt.
2. Protein.
3. Kolhydrater.
4. Fett.
5. Något för goda smakens skull. Vilket ofta går in i det andra, men i varje måltid vill jag i alla fall ha något för smaksinnet.

Sen behöver man inte tänka på exakt VAD det är för slags ”kolhydrater eller grönsak”.

5. Kom ihåg att alla måltider inte måste vara väl sammansatta. Ibland kanske det bara blir ett ägg eller en frukt på språng, eller en extra tårtbit på kalaset och det är helt ok. Slår du ut det hela på en dag, vecka eller månad blir totalen ändå ofta en bra balans mellan alla näringsämnen. Våga slappna av med den tanken.

En av alla hotellfrukostar under dagarna i Åre. En skön del av att resa bort tycker jag är att slippa allt fix kring måltiderna, att bara kunna äta och njuta av det som finns. Några dagars extra påfyllning från buffébordet, både gott och något jag tror min kropp mår bra av.

Sist men inte minst – så länge du mår av ditt sätt att äta så fortsätt så. Å andra sidan, om det är något du undviker att äta eller tvärtom proppar i dig p.g.a. oro och missuppfattningar, då kan det vara idé att tänka om. Alltid med målet att du ska må så bra som möjligt – både fysiskt och mentalt. Ät för att du är värd både näring och njutning.

Gårdagens middag efter den långa resan från Åre blev shake mushi – ångkokt lax med sushiris och en supergod majonässås.

Tänk snälla tankar, ta hand om dig och hoppas du får njuta av en härlig helg. Kram! /A

1 kommentar

    Berätta vad du tycker

    Din e-postadress kommer inte publiceras