Varför kallbad? 5 hälsofördelar

Att frivilligt gå ut i 2° och bitande vindar för att bada i Åresjön..

Ja, över lag – varför kallbad kan man fråga sig? Jag är inget proffs på saken, men ändå stolt med tanke på vilken badkruka jag var för ett par år sen. Att jag faktiskt lärt mig att tycka om känslan och ännu mer rus efter ett riktigt isande dopp. Som med mycket annat är det genom att göra det man fastnar för saker.

Det senaste året har jag både badat isvak, i en badtunna full med isbitar (10 minuter!!) och x antal gånger i olika sjöar, hav, älv, tjärn och Djurgårdskanalen. Igår i Åresjön med några tuffingar från vårt Frisk och stark familj-gäng, guidade av Therése Furudal Hydén som är en erfaren kallbaderska.

Hon började med att gå igenom just det här – varför kallbad, vilket alltid är bra att ha i ryggen inför en utmaning. Och som vid många av aktiviteterna vid vårt event var det barnen som tyckte det var lättast, kastade sig ut utan att tänka ”om ifall att”, medan faktan säkert gav de vuxna modet.

Kanske dig med? Lagra in nedanstående och gå till närmsta, kalla vattendrag.

Varför kallbad? 5 hälsofördelar

  1. Endorfinkick. Precis om vid träning – när du gör det utsätter du kroppen för stress (även som en kort kallchock) utlöses endorfiner som får oss att må bra.
  2. Pigghet. När kroppens nerver känner kylan börjar ditt hjärta slå snabbare och stimulerar snabbare andning. Kalla bad sätter därmed igång kroppen och minskar trötthet.
  3. Minskar spänningar. Många idrottare tar en kalldusch eller ett kallt bad efter sin träning för att lindra muskelsmärta och snabba upp återhämtningsprocessen. De antiinflammatoriska effekterna hjälper till att göra lederna avslappnade samtidigt som smärtor lindras. När venerna dras ihop elimineras gifter från blodomloppet, vilket minskar inflammation i vävnaderna.
  4. Ökar kroppens hälsosamma, bruna fett. Din kropp innehåller två typer av fett: vitt fett och brunt fett. Vitt fett är det som byggs upp om du äter mer än du gör av med och undviker fysisk aktivitet. Brunt fett är ”bra fett”, som genererar värme i kroppen och hjälper den att minska närvaron av vitt fett. Kalla bad aktivera produktionen av brunt fett, vilket är positivt för hälsan.
  5. Mental boost. Kylan lär sätta igång hjärnan, minska depression och andra negativa känslor. Detta eftersom det kalla vattnet stimulerar utsöndringen av noradrenalin i hjärnan – en effekt som associeras med minskning av kemikalier som kan orsaka dåligt humör.

Dessutom ger ju alla slags utmaningar du klarar av en kick till självförtroendet.

Syns rätt tydligt här va? Och känslan är som sagt rejält uppiggande, ”som flera koppar kaffe” beskriver många det. Barnen tyckte också det var spännande och ville bada kallt flera gånger framöver. Ett lyckat inslag på eventet.

Bra för alla? Nej:

– Personer som är hjärtsjuka eller har rejält högt blodtryck utan att få behandling för det bör avstå. Diabetiker bör också vara lite försiktiga och helst ha badskor på sig eftersom det finns en ökad risk att göra illa sig i fötterna då de blir lite domnade av kylan, säger Tiina Enqvist, sjuksköterska i Skellefteå och året runt-badare.

Har du badat kallbad? Om ja – vad tyckte du? Varm kram! /A

Fakta: stegforhalsa.se

3 kommentarer
  1. Lite kul att detta inlägg kom upp! Jag har precis börjat utebada nu i höst! Inte så kallt ännu men uppfriskande😜
    Är sån boost efter. Känner sig stark och oövervinnlig!!
    Blir utmaning senare när sjön är kallare…

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras