FILM: Skön uppvärmning med rörlighetssekvens

Det här med uppvärmning.

Är du bra på det, eller snarare – att ta dig tid för det? Jag vet ju hur smart det är för att förbereda kroppen, minska skaderisken och öka prestationsförmågan, ändå hoppar jag oftast över uppvärmning. Räknar promenaden eller cykelturen till gymmet som det och startar med lättare vikter istället. MEN kör uppmjukande rörlighetsövningar istället, vilket också har många fördelar.

Tycker du också att det är trist med traditionell uppvärmning med pulshöjande träning? Eller känner att stelhet begränsar dina rörelser? Det är till dig jag spelat in veckans träningsfilm med en rörlighetssekvens jag gillar.

Fördelar med rölighetsträning?

  • Lägre skaderisk och bättre förutsättningar till utveckling. Din kropp får lägre skaderisk och större potential att bli stark ju mindre begränsningar i rörelserna du har. Du kan exempelvis jobba med fullt rörelseutslag i många övningar, som att gå djupare i din knäböj.
  • Bättre funktion i vardag och idrott. Att all belastande träning, som styrketräning och löpning, kan göra dig stel vilket i sin tur leder till minskad funktionalitet i idrotten och i vardagen.
  • Bättre hållning. Rörlighetsträning motverkar stelhet, ger bättre kroppshållning och som sagt –minskad skaderisk.
  • Bra uppvärmning. Ett skönt sätt att komma i stämning, få cirkulation, bli varm och dynamisk stretch innan belastande träning.

O.B.S. Tempot i filmen är dubbelt mot verkligheten. Ta det lugnt och jobba i din takt!

Skön uppvärmning med rörlighetssekvens

  1. Hunden –> lirka in handen under knät  –> rotera några varv åt varje håll
  2. Sträck bakre benet rakt –> kom ner med armbågen intill främre foten –> sträck sen upp armen
  3. Sträck ut främre benet och stretcha baksidan –> kom upp i ett utfall –> pressa fram höften
  4. Vik ner främre benet i ”duvan” –> kom upp i huksittande med ena benet sträckt
  5. Upprepa allt för andra sidan
  6. Avsluta i huksittande och trasdockan

Hoppas du får en skön fredag! ♥/A

Fler lästips om uppvärmning och rörlighetsträning

1 kommentar

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras