FILM: 9 klassiska ”byggarövningar”

styrketräning med split

Fredag kompis och veckans filmtema är byggarövningar!

”Byggarövningar” som i dom klassiker bodybuilders använder i sin träning, om jag får generalisera. Förstår du vad jag syftar på? Mycket har såklart förändrats under åren, så ”isolerade övningar för överkroppen” är inte någon regel inom kroppsbygge längre, men jag tyckte ändå det var lite kul att visa dig vad jag menar med mina exempel.

När jag började styrketräna och gick min första PT-utbildning 1999 var det den här typen av övningar många körde på gymmet – byggare som motionärer och speciellt killar. Sällan ben och ofta många övningar för bröst, axlar, biceps och mage för att få den där Y-formen. Bred ryggtavla, feta biceps och tvättbrädemage.

Jag föredrar främst övningar som aktiverar hela kroppen, som marklyft, pull-ups, dips, knäböj, men kompletterar gärna med mer isolerade övningar som dom jag visar. Och mer isolerade övningar kan också vara funktionella inför livet, om du t.ex. bygger upp musklerna som rehab/prehab mot skador (som benspark mot knäskador). Muskler har många fördelar och blir ännu viktigare att behålla ju äldre du blir. Då kör vi!

9 klassiska ”byggarövningar”

  1. Hantellyft åt sidan, 3 x 12 repetitioner
  2. Lutad bänkpress, 3 x 12 repetitioner
  3. Latsdrag, 3 x 12 repetitioner
  4. Sittande axelpress, 3 x 12 repetitioner
  5. Bakåtlutad sittande bicepscurl, 3 x 12 repetitioner
  6. Bröstflyes i cabelcross, 3 x 12 repetitioner
  7. Liggande axellyft framåt + drag till bröstet, 3 x 20 repetitioner (10 av varje/set)
  8. Bicepscurl med rep, 3 x 12 repetitioner
  9. Magcrunch med rep, 3 x 12 repetitioner

Den klassiska byggarträningen går ut på att träna varje muskel till utmattning, så att det är många olika övningar är inget konstigt, men du väljer som vanligt själv. Plocka övningar och idéer du gillar och hoppas din fredag blir fin. Kram! /A

Fler filmtips med byggarövningar och annat

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras