Därför ska du även prioritera lågintensiva träningspass

Trenden att träna ”korta, hårda och effektiva” HIT-pass har sina fördelar för prestationen och vid tidsbrist, men långa och lågintensiva träningspass är också viktiga och välgörande.

För som vanligt finns det inga genvägar. Att köra stenhårt alla dagar i veckan funkar en tid, men risken är att bli övertränad och dra på sig skador – fysiska och/eller mentala. Därför rekommenderar jag att varva med vila och lågintensiva träningspass, så får du både bättre resultat och sliter mindre på dig själv.

Ju fler mål med annat i livet jag fått ju mer har mitt fokus med träningen, eller ”drishti” som det kallas inom yogan, flyttats från prestationsmål till må-bra-mål. Visst – jag gillar fortfarande att jobba mot tyngre lyft, dips och chins vid styrketräningen, men det funkar mer som motivationshöjare än ett ”måste”. I och med jobbet på SportHälsa, vänner, olika projekt och det konstant spännande livet som 4-barnsmamma har jag så många andra prioriteringar än träningen. Den är fortfarande viktig för mig och går ofta på rutin, men jag inser vikten av att även köra lågintensiva träningspass. Ta mig tid att stressa av och andas.

Låter det präktigt och tråkigt? Jo, det är alltid häftigare att leva ”on the edge”, men jag är rätt präktig när det gäller saker som är viktiga för mig. Det känns helt logiskt att ta hand om det som är det absolut viktigaste vi har – hälsan. Inte sagt att du inte kan må bra OCH prestera. Att prestera fysiskt kan vara avslappnande mentalt, men det gäller att tänka långsiktigt eftersom återhämtningen tar längre tid, något som påverkar hur du mår i vardagen. Vissa har lättare att bolla med flera mål medan andra har lägre stresströskel.

Fördelar med lågintensiva träningspass

Det är där prestationsfri och lågintensiva träningspass kommer in. Inte prestationsfria som att du inte får någon effekt av dem, tvärtom, men att den är befriad från mental press. Du som vill kan behålla pass där du jobbar mot förbättring, men för oss med fullspäckade agendor är det lika viktigt är att få in de kravlösa. Som löpturer utan förbestämd plan, promenader och yoga. Träning där hälsan inombords prioriteras mer än det yttre. Dessutom minskar skaderisken om du tar dig tid för lugn träning som transporterar bort slaggprodukter, mjukar upp och bygger uthållighet.

Som yoga. Där jag alltid upplever ett lugn inombords där. Hur en känsla av kärlek till mig själv, min kropp och alla runt omkring bubblar upp. Som att kroppen tackar sinnet för de mjuka, sköna rörelserna och hjärnan ger tillbaka med snälla tankar. Även utanför yogasalen det kan räcka med att andas för att stressa ner och släppa pressen. Så självklart men ändå inte.

När stressen går upp tar vi automatiskt ytligare andetag, trots att djupa andetag kan vara lösningen. Genom att andas djupt och syrsätter du hjärnan, får lättare att slappna av och tänka klart. Stressen minskar, ämnesomsättningen förbättras och du får mer energi p.g.a. mer syre till cellernas energiomsättning. För att nämna några fördelarna med att andas ordentligt.

Djupandningen, s.k. Ujjayi-andning, är en av anledningarna till varför jag mår så bra av yoga. En andningsform jag fört över till min löpning, promenader, styrketräning, vid Hampus förlossning (den enda där jag inte gjort kejsarsnitt) och när jag blir arg/stressad i vardagen. Det funkar! Aldrig får jag så mycket energi och många idéer som när/efter jag tränat/motionerat. Aldrig blir jag så lugn och fokuserad.

Igår var jag och Derin inbjudna att yoga med instruktören Rosanna Gatti och yogamattsmärket Supernatural på Downtown Campers fantastiska Wellness-avdelning. Wow vilken skön miljö! En välbehövlig omstart med mjuka rörelser och lugn mellan pressvisningar och jobb. Som jag skrev på Instagram: yoga är en sak som tar tid, men samtidigt GER en tid i form av energi. 

Inte bara energi i form av yoga, utan även från alla söta medyogisar och denna läckra lunchbricka. Macka med avocado, groddar och ägg, overnight sats, smoothie bowl, grön drink med mmmmmera.

Vilken form av lågintensiva träningspass gillar du bäst? Kram! /A

Fler lästips

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras