7 myter om träning, läge att krossa?

Det florerar en hel del myter om träning som du kanske känner till?

Mycket lever kvar sen många många år tillbaka då styrketräning var = fitness och bodybuidning. Myter om träning som kanske kan vara läge att knyta upp och krossa såhär 2019, eller vad säger du? Branschen har utvecklats endel, blivit mer tillåtande med personligt anpassade råd, men endel inställningar och metoder hänger tyvärr fortfarande kvar i vissa sammanhang.

7 myter om träning, läge att krossa?

1. Ju tröttare du blir desto bättre. Javisst kan det vara skönt att ”köra skiten ur sig” ibland (vilket motsägelsefullt nog även kan GE mer energi), men behöver inte betyda bättre som i fysiskt utvecklande. Lättare pass kan också innebära att du kan träna oftare p.g.a. kortare återhämtningstid, vilket är bättre ur ett hälsoperspektiv.

2. Det ska ”bränna” i musklerna. Bra för bekräftelsen på att du tar i, men inget bevis på att träningen är bättre. Det beror som sagt på syftet – känsla eller resultat?

3. Stora och/eller deffade muskler = vältränad. Kan vara, men inte alltid. Vältränad beror på vad du vill/behöver kunna? Lite av varje, proffs på en sak, ha kul eller vara hel och hållbar? Mycket beror även på våra gener. En person med lite underhudsfett och en viss kroppstyp kan se vältränad ut, men vara i betydligt sämre träningsform än en med mer kroppsfett där musklerna inte syns.

4. Mer är alltid bättre. Ja, om du även har chans till mer återhämtning, annars kan det bli tvärtom efter en tid. Periodisering funkar, men lång tids överträning ger en negativ utvecklingsspiral och leder ofta till tråkiga skador.

5. All träning ska vara rolig. Underbart om du lyckas med det, men så är det inte alltid. Viktigast är ändå att syftet och resultatet är övervägande positivt – fysiskt och/eller psykiskt. Det betyder inte att du måste skratta dig igenom intervallerna.

6. Du måste vara vältränad/kunnig för att gå på gym. Kanske löjligaste myten, men som många ändå tänker. Jag med som nybörjare. Men alla är där för sin egen skull (utom gympersonalen) och har fullt upp med sig själva (annars på fel plats?). Och alla har tagit sitt 1a steg en gång, varit nybörjare och osäkra. Som ny är du gymmets viktigaste kund och bör ha högsta prioritering till rätt hjälp. Ta den!

7. Alla måste träna. Visst finns många fördelar med träning, men det är snarare regelbunden rörelse vi alla behöver. Lever du ett aktivt liv fullt av vardagsmotion och omväxlande kroppsarbete måste du inte träna. Som alltid beror behovet av träning på dig, din kropp och din livssituation. Och att träna ”bara” för att må bra eller för kul är fortfarande lika bra som mot olika mål.

Har du några fler myter om träning vi kan krossa för att avdramatisera och sänka trösklarna? Puss! /A

P.S. Om du är intresserad av myter om träning kanske du även gillar inlägget om myter och missuppfattningar kring mat och hälsa. D.S.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras